Na początku roku szkolnego na ulicach Ochoty pojawią się nowe buspasy, które ułatwią przejazd autobusom miejskim w czasie budowy linii tramwajowej na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. Pierwszy z nich zostanie wprowadzony na ul. Szczęśliwickiej w czwartek, 5 sierpnia.
Budowa nowej trasy tramwajowej obejmuje nie tylko układanie torów i przystanków, ale także uporządkowanie kolidujących instalacji podziemnych. W przypadku trasy do dworca Warszawa Zachodnia konieczne jest wykonanie tunelu, co powoduje utrudnienia drogowe. Prace na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. rozpoczęły się w czerwcu, a od sierpnia zwężony jest fragment ulicy między ul. Szczęśliwicką a parkiem Pięciu Sióstr.
Aby usprawnić poruszanie się komunikacją miejską, wykonawca zobowiązał się do utworzenia buspasów.
Prace nad buspasem na ul. Szczęśliwickiej, między Opaczewską a Kopińską, rozpoczną się w środę, 4 września, o godz. 22:00 i potrwają do czwartku, 5 września, do godz. 8:00. Buspas ułatwi przejazd autobusom linii 184 z pętli Szczęśliwice w kierunku ul. Sokołowskiego „Grzymały” i Dworca Zachodniego oraz liniom 154 i 172, które skręcają z Bitwy Warszawskiej w Szczęśliwicką.
W ramach prac zlikwidowane zostaną azyle dla pieszych na skrzyżowaniach z ul. Dobosza i Częstochowską, a w zamian zamontowane będą progi zwalniające. Wprowadzony zostanie także zakaz postoju na odcinku między ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. a Częstochowską, w tym na wyznaczonych miejscach parkingowych. Zakaz postoju będzie obowiązywał również na jezdni w kierunku ul. Dickensa przed skrzyżowaniem z ul. Dobosza.
Nowy buspas połączy się z istniejącym wydzielonym pasem ruchu, który prowadzi od Ronda Wiatraczna do Alej Jerozolimskich, tworząc ciąg o długości około 9 kilometrów. Odcinek na ul. Sokołowskiego „Grzymały” wykonano w ramach robót przy Dworcu Zachodnim, które zakończyły się w sierpniu, a teraz buspas będzie wspomagał ruch podczas budowy linii tramwajowej na Bitwy Warszawskiej 1920 r. Dzięki niemu autobusy kilkunastu linii będą sprawniej przemieszczać się przez miasto.
Kolejne etapy budowy będą także uwzględniały ułatwienia dla komunikacji miejskiej.
Nowa trasa tramwajowa wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. będzie miała ponad 1,5 km długości, z czego jedna trzecia poprowadzona będzie w tunelu, co uczyni ją pierwszą podziemną trasą tramwajową w stolicy. Aż 900 metrów torów będzie pokrytych zielenią. Przejazd z Grójeckiej do Dworca Zachodniego zajmie zaledwie pięć minut, a z Metra Politechnika – około 15 minut. Z nowej trasy będzie korzystać ponad milion pasażerów rocznie. Po zakończeniu wszystkich odcinków tramwaju do Wilanowa, mieszkańcy Woli i Bemowa zyskają wygodne połączenie z Dworcem Zachodnim.
Umowę na budowę podpisano w lutym 2024 roku, a zakończenie inwestycji planowane jest na 2026 rok. Koszt projektu to 363 mln zł brutto. Punkt informacyjny dotyczący budowy znajduje się na terenie dawnej bazy MPT przy Bitwy Warszawskiej 1920 r., a obsługa odbywa się od poniedziałku do piątku w godzinach 13:00-18:00.