Stacja Kabaty na Ursynowie przejdzie modernizację, która przyspieszy proces zawracania pociągów i ułatwi zarządzanie ruchem między linią M1 a sąsiadującą Stacją Techniczno-Postojową (STP) Kabaty. Prace mają ruszyć na początku przyszłego roku.
Metro Warszawskie ogłosiło właśnie przetarg na wykonanie prac związanych z rozbudową układu torów na stacji Kabaty. Modernizacja, która potrwa 12 miesięcy, obejmie między innymi rozbudowę torowiska, instalację systemów sterowania ruchem oraz szkolenia dla personelu technicznego.
Zmiany nie będą widoczne dla pasażerów, ponieważ prace będą prowadzone w strefie torów odstawczych, znajdującej się poza częścią pasażerską stacji. To właśnie tam zostanie rozbudowana infrastruktura torowa.
Nowy układ torów poprawi komfort podróżowania. Po zakończeniu modernizacji pociągi będą mogły zawracać za stacją, a kolejne składy płynnie włączać się na linię z STP. Usprawni to kursowanie metra, zwłaszcza w godzinach szczytu, skracając postoje na stacjach dojazdowych do Kabat. Dzięki temu ruch metra stanie się płynniejszy, co jest szczególnie ważne podczas porannych i popołudniowych szczytów.
Modernizacja zmniejszy również liczbę zakłóceń w ruchu. Manewry techniczne, które obecnie odbywają się na torze przy peronie, blokując pasażerski dostęp do stacji, będą mogły być przeprowadzane między stacją a wylotem tunelu prowadzącego do STP Kabaty.
W kontekście przyszłego uruchomienia linii M3, która początkowo nie będzie miała własnej STP Kozia Górka, wprowadzone zmiany umożliwią elastyczniejsze zarządzanie ruchem. Część składów będzie mogła być wprowadzana na nową linię M3 właśnie przez linię M1 z wykorzystaniem STP Kabaty.
Metro Warszawskie czeka na oferty w przetargu do 20 listopada 2024 r., a finansowanie projektu pochodzić będzie z własnych środków spółki.