Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, zawartymi w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku, nauczyciele są zobowiązani do opracowania diagnozy dojrzałości szkolnej dla dzieci, które w danym roku mają rozpocząć edukację w szkole. Dotyczy to także dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów w branżowych szkołach I stopnia, szkołach specjalnych przygotowujących do pracy oraz szkołach policealnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 356 ze zm.).
Nauczyciele, wychowawcy grup oraz specjaliści pracujący w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, punktach przedszkolnych czy zespołach wychowania przedszkolnego mają za zadanie diagnozować i obserwować dzieci, a także kreatywnie organizować przestrzeń do ich rozwoju. W procesie tym uwzględniają potencjał dzieci oraz ich zainteresowanie otaczającym je światem, włączając te elementy w zabawy i doświadczenia przedszkolne.
Zgodnie z § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 roku dotyczącego świadectw, dyplomów państwowych i innych dokumentów (Dz. U. z 2019 r., poz. 1700 ze zm.), dyrektor przedszkola, szkoły podstawowej, w której znajduje się oddział przedszkolny, lub osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego, jest zobowiązany do wydania rodzicom dziecka, które spełnia obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, informacji o gotowości dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej. W przypadku dzieci w wieku 6 lat, które mogą rozpocząć edukację w szkole, informacja ta jest wydawana na wniosek rodziców, złożony nie później niż do 30 września roku szkolnego poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej.
„Informacja o gotowości dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej” jest wydawana na formularzu nr 74, określonym w załączniku nr 2, w części V tego rozporządzenia.
Rodzice otrzymują tę informację i mają prawo samodzielnie zdecydować, czy przekażą ją szkole, do której dziecko się wybiera. Mogą to uczynić, jeśli uznają, że zawarte w niej wskazówki mogą wspierać dalszą pracę z dzieckiem oraz jego rozwój. Ważne jest, aby podkreślić, że informacja ta nie jest świadectwem ukończenia przedszkola ani oddziału przedszkolnego.
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - przedszkola Wilanów.