Centrum Kultury Wola serdecznie zaprasza mieszkańców dzielnicy na kolejne, wyjątkowe spotkanie w ramach cyklu - Fala Dźwięku
Miejsce:
Otwarta Kolonia
Grupa wiekowa:
młodzież, dorośli
Kiedy:
26 października, sobota, 20:00
Cena:
20 zł
Cykl Fala Dźwięku koncentruje się na prezentacji najciekawszych zjawisk w dziedzinie sztuki dźwiękowej i wizualnej. Fala Dźwięku przybliża różnorodne praktyki artystyczne, z naciskiem na współpracę między pokoleniami oraz promowanie twórców debiutujących w tej dziedzinie. Ceni sobie nietypowość oraz oryginalność.
W ramach 97. Fali zaprezentowany zostanie projekt P H O N O matic S T U D I O!
UDO VOLFRAM (Robert Kuśmirowski)
NO BODY (Marcin Sudziński)
Muzyka elektroniczna rozkłada się na zachwycającą różnorodność gatunków oraz podgatunków, środowisk i subkultur. Czy, uwzględniając różnice ideologiczne między muzykami akademickimi, popularnymi a awangardowymi, można opracować teorię estetyczną, która wyjaśni tę różnorodność? I czy w XXI wieku w ogóle jest przestrzeń na estetykę tego rodzaju muzyki? Dzięki PHONOmatic STUDIO, quasi-rekonstrukcji laboratorium dźwięku, złożonego z wielu ocalałych instrumentów oraz urządzeń do rejestracji i odtwarzania dźwięku, możemy badać i odkrywać bogactwo gatunków w tym fonicznym uniwersum, od wymagającej muzyki konkretnej, generatywnej czy badawczej po muzykę elektroakustyczną. Od glitchu do dronów, od noise’u po harmonijne lub tonacyjne solfeżowe, podkreślając, że teoria estetyki oparta na kulturze i historii jest nie tylko możliwa, ale wręcz kluczowa dla zrozumienia muzyki artsonicznej.
Możliwości tej muzyki w zakresie wykorzystywania istniejących dźwięków oraz tworzenia nowych brzmień są powszechnie znane. Idea takich spotkań wychodzi z tego punktu i analizuje, w jaki sposób muzyka tworzona przy użyciu elektrofonów zmienia nie tylko nasze podejście do słuchania muzyki, ale także to, co widzimy w chwilach skupienia oraz jak prezentowany dźwięk zostaje w naszej pamięci. Wspólną cechą współczesnej muzyki eksperymentalnej jest pytanie, czy dźwięk sam w sobie ma sens oraz jak go przywrócić z obszaru uznanego za niemuzyczny. Użycie wcześniej odrzucanych materiałów, takich jak hałas, nagrania terenowe czy niezwykle ciche dźwięki, przyczyniło się do zniszczenia „ram muzycznych”, czyli konwencji, które dawniej oddzielały muzykę od świata zewnętrznego. W próżni, która powstała po wyparciu ustalonych ram estetycznych w muzyce, zaczęły pojawiać się różnorodne filozofie słuchania. Niektóre gatunki muzyki elektronicznej kładą nacisk na nieprzenikalność oraz abstrakcyjność dźwięku. Inne utrzymują, że dźwięk działa jako znak wskazujący na idee lub miejsca poza samym dziełem. Wspólnym elementem wszystkich tych podejść jest podejście do słuchania, które zasadniczo różni się od oczekiwań, które kształtowały odbiorców muzyki na Zachodzie przez ostatnie pięć stuleci.
P H O N O matic S T U D I O stanowi pewnego rodzaju reakcję na oddolne ruchy środowiskowe związane z muzyką generatywną. Lublin otacza dużą troską to, co powstaje w kablu, a zwolennicy tej sztuki podejmują się neurotycznych spotkań. „Rogalów Analogowy” OBUH Wojcka Czerna, „Grupa Muzyki Eksperymentalnej” (GME) w CK Lublin, Muzeum Osiedli Mieszkaniowych (MOM), DDK Węglin czy działania Kamienicy Cudów w Lublinie to tylko część społeczności, która rysuje nasz region jako aktywny w sonicznym zasłuchaniu.