Trwają prace nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego osiedla Gocław Lotnisko w dzielnicy Praga Południe.
Plan miejscowy to dokument, który określi, jak będzie można urządzić tę okolicę. W Warszawie plany ustalają, w jaki sposób mogą być m.in. budowane i przebudowywane budynki, ulice, place, tworzona sieć infrastruktury, jak mogą zostać urządzone tereny zieleni, czyli np. parki i skwery.
Urbaniści i urzędnicy przygotowali propozycję projektu planu miejscowego. Zostanie on wyłożony do publicznego wglądu – to znaczy, że każdy może go zobaczyć w urzędzie i na stronie internetowej (link do projektu planu znajdziesz w opisie poniżej).
Jeśli masz propozycje zmian do zaprezentowanego projektu, teraz jest czas, żeby to zgłosić.
Obszar objęty projektem planu osiedla Gocław Lotnisko ma i ok. 73 ha i znajduje się na Pradze Południe. Jest on ograniczony :
-ulicą Abrahama
-ulicą Umińskiego
-ulicą Jugosłowiańską
-ulicą J. Meissnera
Obszar objęty projektem planu w znacznej mierze jest zagospodarowany /zainwestowany. Występuje tu przede wszystkim funkcja mieszkaniowa – zabudowa wielorodzinna osiedla Gocław Lotnisko, zajmująca znaczną część powierzchni całego obszaru.
Zabudowie mieszkaniowej towarzyszą:
-usługi podstawowe zlokalizowane głównie w parterach budynków
-usługi publiczne, w tym: edukacja – szkoły podstawowe, przedszkola usługi zdrowia – przychodnia,
-tereny zieleni osiedlowej,
-tereny komunikacji publicznej oraz drogi lokalne i dojazdowe.
Wielorodzinne osiedle mieszkaniowe Gocław-Lotnisko wybudowano na terenie dawnego lotniska sportowego Aeroklubu Warszawskiego. Osiedle zaprojektował arch. Tadeusz Mrówczyński. Zgodnie z jego projektem najbliżej Wisły wybudowano domy najniższe, a w miarę poruszania się na północ zabudowa miała rosnąć. Nad kanałem Gocławskim zaprojektowano najwyższe budynki. Architektom chodziło o to, by w miarę możliwości jak największa liczba mieszkańców miała widok na Wisłę i Warszawę, a także, by patrzący na Gocław z lewobrzeżnej skarpy i z tras mostowych, widzieli osiedle w całej okazałości. Zespoły 9-, 11- i 13-kondygnacyjnych budynków o układzie heksagonalnym (sześciokątnym) są charakterystyczne dla Gocławia. Analizowany obszar posiada dogodne połączenia drogowe z otaczającym terenem oraz dalszymi częściami Warszawy poprzez okalającą, rozwiniętą sieć drogową. W bezpośrednim sąsiedztwie planu znajduje się pętla autobusowa „Gocław”.
Dodatkowo przez obszar planu projektowana jest III linia metra oraz linia tramwajowa. Przy skrzyżowaniu ulic gen. Bora-Komorowskiego i ul. gen. Fieldorfa „Nila” zaplanowane są stacja metra oraz przystanki tramwajowe.
Główne cele sporządzenia planu miejscowego:
-zachowanie modernistycznego charakteru osiedla Gocław Lotnisko zachowanie układu urbanistycznego osiedla, w tym wyznaczenie linii zabudowy w nawiązaniu do istniejących budynków,
-zachowanie istniejącej zieleni osiedlowej i terenów sportowych,
-wyznaczenie powiązań pieszych i pieszo-jezdnych w taki sposób, aby funkcjonalnie łączyły poszczególne części osiedla;
-utworzenie lokalnego centrum Gocław Lotnisko związanego ze stacją metra i przystankami komunikacji miejskiej, w tym tramwajowymi, na skrzyżowaniu ul. gen. Bora-Komorowskiego i ul. gen. Fieldorfa „Nila”, w szczególności poprzez nieznaczne zawężenie pasa terenu przeznaczonego pod komunikację i wyznaczenie terenów na skrzyżowaniu ul. gen. Bora-Komorowskiego i ul. gen. Fieldorfa „Nila” pod zabudowę usługową i mieszkaniową.
-wyznaczenie usług w parterach wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych,
-wyznaczenie terenów usług pod zabudowę pawilonów handlowych przy ul. Bora Komorowskiego
-wyznaczenie dominant wysokościowych i akcentów architektonicznych;
-zachowanie istniejących funkcji publicznych poprzez wyznaczenie terenów usług oświaty i usług zdrowia;
-umożliwienie realizacji nowych inwestycji mieszkaniowo-usługowych wzdłuż głównych ulic, przy uwzględnieniu wskaźników zabudowy określonych w planie.
-ustalenia planu będą przeciwdziałać niekontrolowanemu dogęszczaniu osiedla;
-uporządkowanie warunków parkingowych, w szczególności poprzez: zachowanie większości istniejących parkingów naziemnych i wyznaczenie terenów dla których możliwa będzie budowa parkingów wielopoziomowych,
-realizacja programu parkingowego dla nowej zabudowy w ramach działki budowlanej.