Zakończyliśmy zbieranie ofert w przetargu na zaprojektowanie przebudowy ronda Zesłańców Syberyjskich w Dzielnicy Ochota. Zgłosiła się jedna firma, której oferta opiewa na nieco ponad 781 tys. zł. To ponad 100 tys. zł mniej niż zabezpieczyliśmy na ten cel. Teraz oferta będzie analizowana. Jeżeli postępowanie uda się rozstrzygnąć, to wykonawca będzie miał 16 miesięcy na opracowanie kompleksowego projektu przebudowy.
Skrzyżowanie u zbiegu Woli i Ochoty ponad dwie dekady temu zostało przebudowane na trzypoziomowy węzeł drogowy. Z dzisiejszej perspektywy można powiedzieć, że rondo jest z poprzedniej epoki – powstało na długo przed obowiązującymi obecnie w stolicy wytycznymi projektowymi infrastruktury pieszejotwiera się w nowej karcie i rowerowejotwiera się w nowej karcie.
Efektem są rozwiązania dość niefortunne i nieprzystające do współczesnych standardów. Przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe zostały połowicznie umieszczone pod ziemią. Jezdnię po południowej stronie pokonuje się w poziomie terenu, a następnie chodnik i droga rowerowa pod ostrym kątem zagłębiają się pod powierzchnię i zakończone są schodami. Całkowicie brakuje też połączenia pieszo-rowerowego w osi wschód-zachód po północnej stronie ronda.
Rondo Zesłańców Syberyjskich jest więc “czarnym punktem” na mapie Warszawy pod kątem dostępności dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Stanowi też poważną barierę w rozwoju ruchu rowerowego, choć leży na przecięciu głównych tras rowerowych biegnących wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia, Alej Jerozolimskich oraz ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku.
Celem projektu jest likwidacja istniejących przejść podziemnych i zastąpienie ich naziemnymi. Równolegle do przejść zostaną wyznaczone przejazdy rowerowe. Wiąże się to oczywiście z koniecznością przeprojektowania sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniu. Istniejące drogi rowerowe, obecnie wykonane z kostki betonowej, zostaną zbudowane od nowa – szersze i asfaltowe. Przebudowane zostaną również chodniki oraz przystanki autobusowe.
Projektant ma za zadanie narysować tymczasowy przebieg drogi dla rowerów w rejonie autobusowego Dworca Zachodniego, który w przyszłości ma zostać przebudowany. Taka etapowa trasa załata brak w infrastrukturze rowerowej po północnej stronie Alej Jerozolimskich między rondem i kolejowym Dworcem Zachodnim.