W Rembertowie powstaną dwa bezkolizyjne, od dawna wyczekiwane w dzielnicy, przejazdy przez linię kolejową nr 2. Będzie to tunel w ul. Marsa oraz wiadukt w ciągu ul. Chełmżyńskiej. Prace przy drugim z obiektów rozpoczną się jeszcze w tym roku, dziś natomiast została podpisana umowa między miastem st. Warszawą a PKP PLK SA na współfinansowanie budowy tunelu łączącego ul. Marsa z al. gen. A. Chruściela „Montera”. Kolejny tunel na trasie kolejowej Warszawa Zachodnia – Terespol powstanie w Wesołej.
- Za każdym razem, kiedy rozmawiam z mieszkankami i mieszkańcami Rembertowa, tematem numer jeden jest brak bezpiecznych przejazdów przez linię kolejową i korki przed tutejszymi szlabanami. Bardzo się cieszę, że będziemy mogli zlikwidować te uciążliwości – budując od razu dwa bezkolizyjne przejazdy. Jeszcze w tym roku rozpoczniemy prace przy wiadukcie w ciągu ul. Chełmżyńskiej, a dziś podpisujemy porozumienie w sprawie tunelu w ul. Marsa – mówił Rafał Trzaskowski w Urzędzie Dzielnicy Rembertów. – Przekazując tę dobrą informację chciałbym podziękować za wspólną pracę przy tych projektach Ministerstwu Infrastruktury, władzom PKP PLK oraz gospodarzom i radnym dzielnicy – dodał prezydent Warszawy.
Nowa droga prowadząca do tunelu będzie miała początek u zbiegu ulic Marsa i Ilskiego, gdzie wybudowane zostanie rondo. W tunelu, pod torowiskiem kolejowym oraz ulicą Cyrulików, znajdzie się jedna jezdnia o dwóch pasach ruchu oraz przystanki autobusowe, które za pomocą łączników zostaną skomunikowane z przejściami podziemnymi prowadzącymi na peron kolejowy. Wyjazd z tunelu będzie pośrodku al. Chruściela „Montera”, na wysokości ul. Strażackiej. Na skrzyżowaniu al. Chruściela „Montera” z ul. Cyrulików zaprojektowane zostało rondo, które zapewni wszystkie relacje skrętne, w tym możliwość zawracania.
- Jako stały użytkownik peronu w Rembertowie mam okazję regularnie obserwować sytuację drogowo-kolejową związaną z przejazdem na ul. Marsa. Nigdy nie zazdrościłem kierowcom, którzy czekają, żeby pokonać tę przeszkodę, bo w godzinach porannych mogą tu spędzić nawet pół godziny – czekając na otwarcie rogatek. Podobna sytuacja jest na Chełmżyńskiej. Ale dzisiaj jest dobry moment, żeby powiedzieć: jesteśmy na dobrej drodze, żeby te dwa elementy, utrudniające codziennie życie, zamienić na rozwiązania, które poprawią komfort – a w pierwszej kolejności bezpieczeństwo – mieszkanek i mieszkańców Rembertowa – mówił Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolejnictwo.
Umowa zawarta między PKP PLK SA a m.st. Warszawą reguluje zasady współpracy i finansowania robót budowlanych. Ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót budowlanych, które potrwają ok. 30 miesiecy, planowane jest w drugiej połowie roku.
Wiadukt w ul. Chełmżyńskiej
Bardziej zaawansowane są przygotowania do rozpoczęcia budowy wiaduktu w ul. Chełmżyńskiej. Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta i PKP PLK SA podpisały już umowę z wykonawcą robót budowlanych. Obiekt ma powstać w ciągu 20 miesięcy za 68,5 mln zł.
Wiadukt umożliwi przejazd nad ulicami Chłopickiego i Strażacką oraz linią kolejową. Jego budowa podniesie poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym i kolejowym, skróci czas przejazdu przez tory oraz wpłynie na zwiększenie przepustowości linii kolejowej. Na wiadukcie znajdzie się jedna jezdnia zapewniająca po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Po jej wschodniej stronie powstaną chodnik i ścieżka rowerowa, a od strony zachodniej chodnik. Przy wiadukcie wybudowane będą pochylnie i schody oraz windy dla osób z niepełnosprawnościami. Na dojeździe po stronie północnej pojawi się zatoka autobusowa z przystankiem.
Wiadukt będzie częścią nowej drogi, która znajdzie się między skrzyżowaniem ulic Chełmżyńskiej i Stelmachów po południowej stronie linii kolejowej a rondem na skrzyżowaniu z ul. Chełmżyńską po stronie północnej. Droga przebiegnie na zachód od istniejącego przejazdu kolejowego i będzie miała ok. 700 m długości, z czego ok. 140 m to długość wiaduktu.
Po wybudowaniu wiaduktu istniejący przejazd w poziomie szyn zostanie zlikwidowany.