Prace nad rozbudową warszawskiego metra na Bemowie wchodzą w nową fazę. W związku z realizacją tuneli pomiędzy budowaną stacją Lazurowa a działającą już stacją Bemowo, przez dwa dni – w środę i czwartek, 19 i 20 marca – nastąpi tymczasowe zamknięcie pętli tramwajowej Osiedle Górczewska. W tym czasie tramwaje linii 10 i 28 zostaną skierowane na trasy zastępcze, kończąc bieg na pętli Koło.
Na ulicy Górczewskiej ruch tramwajowy zostanie zawieszony na odcinku od skrzyżowania z Powstańców Śląskich do pętli Osiedle Górczewska. W tym samym czasie tarcza TBM, odpowiedzialna za drążenie tunelu, przejdzie przez obszar ze wzmocnionym podłożem i będzie kontynuować pracę w kierunku komory demontażowej przed stacją Bemowo.
W okresie wyłączenia ruchu tramwaje linii 10 i 28 będą dojeżdżać do pętli Koło – z Powstańców Śląskich skręcą w Radiową, a następnie dotrą do pętli przy skrzyżowaniu ulic Obozowej, Księcia Janusza i Dywizjonu 303.
Priorytetem jest bezpieczeństwo.
Zamknięcie pętli tramwajowej, pod którą będą prowadzone prace tunelowe, jest konieczne ze względu na wyjście tarczy drążącej ze stacji Lazurowa w stronę Bemowa. W trakcie tego procesu inżynierowie muszą ściśle monitorować stan techniczny torów tramwajowych. Tarcze TBM, które rozpoczynają pracę na stacji, muszą najpierw przebić się przez jej konstrukcję.
Miejsce wyjścia maszyny zostało specjalnie zabezpieczone poprzez iniekcje gruntowe pod wysokim ciśnieniem. Po uzyskaniu wymaganej wytrzymałości tworzą one szczelny blok, zwany „plug out”, który stabilizuje grunt i osłania tarczę w momencie opuszczania korpusu stacji. Przekroczenie tego zabezpieczenia wymaga dokładnej analizy wpływu drążenia na infrastrukturę tramwajową. Jest to kluczowy etap realizacji tuneli metra na Bemowie.
Ostatni fragment linii M2.
Na Bemowie trwa budowa ostatniego odcinka drugiej linii metra w stolicy. Nowa trasa obejmie trzy stacje:
- C3 Lazurowa – w rejonie skrzyżowania ulic Górczewskiej i Lazurowej,
- C2 Chrzanów – na przecięciu ulic gen. L. Rayskiego i Szeligowskiej,
- C1 Karolin – z torami odstawczymi w pobliżu skrzyżowania Połczyńskiej i Sochaczewskiej.
Za stacją C1 powstaną podziemne tory prowadzące do zaplanowanego zaplecza techniczno-postojowego. Nowa infrastruktura pozwoli na pełną obsługę pociągów kursujących na tej linii. Dodatkowo, w ramach inwestycji, zostaną wybudowane dwie wentylatornie, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania systemu metra.