Skrzyżowanie ulic Czołowej i Zyndrama z Maszkowic na Białołęce zostało zmodernizowane i jest już gotowe do użytku. Prywatny inwestor przeprowadził szereg prac, w tym przebudowę przystanków autobusowych oraz przejścia dla pieszych. Dodatkowe prace wykonano również na ulicach Zyndrama z Maszkowic oraz Lemiesz.
O planowanej przebudowie skrzyżowania pisaliśmy w połowie czerwca, gdy prace były już zaawansowane, ale jeszcze nie zakończone. Teraz, po upływie półtora miesiąca, modernizacja została ukończona.
Najistotniejszą zmianą była relokacja przystanków autobusowych. Wcześniej oba przystanki znajdowały się po południowej stronie skrzyżowania, natomiast teraz przystanek w kierunku północnym został przeniesiony na stronę północną, gdzie powstała również nowa zatoka autobusowa. W miejscu poprzedniego przystanku urządzono trawnik.
Przystanek w kierunku południowym także zmienił lokalizację i został przesunięty bliżej skrzyżowania, wraz z zatoką autobusową. Stary fragment zatoki został zlikwidowany, a na jego miejscu również posadzono trawę.
Zmiany dotknęły także przejścia dla pieszych, które prowadzi do przystanku po zachodniej stronie ul. Czołowej. Przejście zostało przeniesione bliżej skrzyżowania i, podobnie jak wcześniej, wyposażono je w wysepkę bezpieczeństwa.
Dodatkowo inwestor przeprowadził prace na ul. Zyndrama z Maszkowic i ul. Lemiesz. Na ul. Zyndrama z Maszkowic powstało wyniesione skrzyżowanie z ul. Wikingów, gdzie wyznaczono dwa nowe przejścia dla pieszych, oraz z ul. Lemiesz. Dodatkowo wybudowano nowy chodnik po południowej stronie ulicy, na odcinku od ul. Czołowej do ul. Wikingów.
Na dotychczas nieutwardzonej ul. Lemiesz położono asfaltową nawierzchnię. Wcześniej asfalt pokrywał tylko krótki fragment tej ulicy przy skrzyżowaniu z ul. Zyndrama z Maszkowic. Przedłużono także chodnik, który wcześniej kończył się tuż za skrzyżowaniem, oraz wyznaczono nowe przejście dla pieszych.
Przebudowa ul. Czołowej oraz pobliskich ulic, takich jak Zyndrama z Maszkowic i Lemiesz, została zrealizowana przez prywatnego inwestora zgodnie z art. 16 ustawy o drogach publicznych. Zgodnie z tym przepisem, inwestorzy są zobowiązani do dostosowania infrastruktury drogowej w pobliżu swoich inwestycji do nowej sytuacji, na przykład większego ruchu samochodowego lub pieszego.
Na tej samej zasadzie prowadzone są inne inwestycje, takie jak przedłużenie ul. Tolkiena do ul. Racjonalizacji czy modernizacja drogi serwisowej na ul. Jagiellońskiej. Inwestorzy są również zobowiązani do poprawy infrastruktury na ul. Wólczyńskiej, gdzie powstaje wysepka bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych w rejonie ul. Swarożyca.
W zeszłym roku, na podstawie art. 16 ustawy o drogach publicznych, podpisaliśmy 66 umów, z czego 10 to umowy partycypacyjne, gdzie inwestor współfinansuje miejskie inwestycje o łącznej wartości 14,4 mln zł. Pozostałe umowy, o wartości 65,6 mln zł, zobowiązały inwestorów do samodzielnej przebudowy dróg.