14 października pierwszy tramwaj dotarł do końcowego przystanku przy ul. Branickiego w Wilanowie. Był to pojazd pomiarowy należący do Tramwajów Warszawskich, który miał za zadanie sprawdzić stan sieci trakcyjnej na całym nowo powstałym odcinku trasy. Obecnie spółka rozpoczęła fazę intensywnych testów nowej infrastruktury. Jeżeli próby przebiegną zgodnie z planem, pasażerowie będą mogli korzystać z trasy na przełomie października i listopada.
Pod koniec poprzedniego tygodnia generalny wykonawca projektu – firma Budimex – zgłosiła, że torowisko wzdłuż ulic Belwederskiej, Sobieskiego oraz al. Rzeczypospolitej jest już gotowe do użytkowania, a także że sieć trakcyjna może zostać zasilona. W związku z tym pracownicy Tramwajów Warszawskich przystąpili do weryfikacji gotowości całej trasy o długości 6,5 km, sprawdzając m.in. czystość torowiska i brak przeszkód w skrajni.
– To dla nas istotny moment, ponieważ pierwszy tramwaj dotarł dziś do końcowego przystanku przy ul. Branickiego. Obecnie jest to wóz pomiarowy, który kontroluje sieć trakcyjną, ale już za kilka tygodni mieszkańcy Warszawy będą mogli podróżować tramwajem z centrum do Wilanowa – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
W poniedziałek 14 października pierwszy na tory wyjechał tramwaj pomiarowy, który miał za zadanie sprawdzić poprawność instalacji i napięcia sieci trakcyjnej. Tramwaj zgodnie z planem dotarł do przystanku końcowego przy ul. Branickiego. Po nim, w ramach testów, na trasę wyjechały również tramwaje Hyundai, które będą obsługiwały przyszłe kursy do Wilanowa. W najbliższych dniach odbędą się intensywne testy całej infrastruktury tramwajowej. Ostatni raz podobnie długi odcinek – około 13 km toru pojedynczego – został oddany do użytku kilkadziesiąt lat temu.
Szczególne wyzwanie stanowi terminal przy ul. Branickiego, gdzie zbudowano skomplikowany układ torów i rozjazdów. Pracownicy Tramwajów Warszawskich muszą przećwiczyć wszystkie możliwe scenariusze ruchowe, zarówno w sytuacjach planowych, jak i awaryjnych. W sumie do przetestowania jest ponad 100 różnych przypadków. Wyznaczeni motorniczowie także muszą zapoznać się z nową infrastrukturą.
Wkrótce Zarząd Transportu Miejskiego przedstawi nowy układ tras tramwajowych i autobusowych. W początkowej fazie funkcjonowania nowych linii tramwajowych nie zostanie jeszcze wprowadzony docelowy czas przejazdu. Tramwaje będą przejeżdżać obok placu budowy, gdzie obowiązywać będą tymczasowe przejazdy przez torowisko, a sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach będzie działać w trybie stałym, bez priorytetów. Prace nad układem drogowym mają zakończyć się, zgodnie z obecnym harmonogramem, na przełomie III i IV kwartału 2025 roku.