We wtorek, 28 października, wczesnym rankiem, pierwszy tramwaj pasażerski dotarł do Miasteczka Wilanów. Jest to najdłuższy nowo wybudowany odcinek warszawskiej sieci tramwajowej od wielu dekad, łączący Wilanów z centrum, Żoliborzem, Bielanami i Ochotą, a powstał częściowo dzięki wsparciu z funduszy Unii Europejskiej.
Nowy odcinek trasy biegnie ulicami Belwederską, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej, rozpoczynając się na skrzyżowaniu z ul. Spacerową i kończąc w Miasteczku Wilanów. Ma długość 6,5 km i obejmuje 12 nowych przystanków.
– Przyjechałem dziś do Wilanowa „szesnastką” o godzinie 7:00, szybko i komfortowo, z przystanku na ul. Goworka. Dzięki tej trasie mieszkańcy Wilanowa mogą dotrzeć do centrum wygodniej i dwa razy szybciej niż autobusem – mówił podczas otwarcia prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
To najdłuższy odcinek tramwajowy oddany w Warszawie od lat 50. XX wieku, a także jeden z najdłuższych fragmentów transportu szynowego, który powstał w ostatnich latach. Długością dorównuje centralnemu odcinkowi II linii metra (ok. 6,5 km), a najstarszy odcinek linii M1 miał około 11 km. W skali kraju jest jednym z najdłuższych.
– Trasa ta będzie jeszcze dłuższa – już w połowie przyszłego roku ruszy jej odnoga na Stegny. To dowód na nasze poważne podejście do komunikacji miejskiej. Pomimo pandemii, konfliktu na Wschodzie i trudnej sytuacji finansowej Warszawy, realizujemy kluczowe inwestycje dla mieszkańców. Inni mówią o wielkich projektach, a my je faktycznie realizujemy – dodał Trzaskowski.
Prezydent Trzaskowski podziękował wszystkim osobom zaangażowanym w budowę trasy, w tym za wsparcie finansowe z Unii Europejskiej.
– Gratulacje, panie prezydencie, to wielka radość, że kolejna unijna inwestycja została zrealizowana, a tramwaj już wozi pasażerów. To przykład, jak dobrze stolica wdraża projekty w transporcie publicznym. Cieszymy się wraz z mieszkańcami Wilanowa, którzy zyskali ekologiczny i przyjazny środek komunikacji – powiedziała Katarzyna Zielińska-Heitkötter z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Inwestycja była współfinansowana ze środków POIiŚ (projekt nr POIS.06.01.00-00-0033/16), w ramach którego łączne dofinansowanie wyniosło 518,27 mln zł, z czego 169,4 mln zł przeznaczono na budowę trasy.
– Unia Europejska wspiera takie projekty, jak tramwaj do Wilanowa, które bezpośrednio służą mieszkańcom miast. Komisja Europejska z niecierpliwością czeka na kolejne inwestycje dofinansowane z unijnych środków – dodał Przemysław Kalinka z polskiego przedstawicielstwa KE.
Z Wilanowa kursują teraz dwie linie tramwajowe: „czternastka” do Politechniki i Ochoty oraz „szesnastka” przez Marszałkowską do ronda Radosława i pętli Piaski (część kursów kończy trasę na Muranowskiej). Tramwaje linii 14 kursują co 8 minut w godzinach szczytu, a linii 16 – co 4 minuty, zapewniając 22-23 kursy na godzinę. Rekordowa liczba 456 składów tramwajowych kursuje teraz w Warszawie każdego dnia (we wrześniu było ich 427).
Docelowe czasy przejazdów zostaną ustalone po zakończeniu wszystkich prac przy drodze. Na trasie do Wilanowa obowiązują jeszcze tymczasowe organizacje ruchu i czasowe przejazdy przez torowisko. Po zakończeniu robót zostaną wprowadzone priorytety na skrzyżowaniach, co znacząco skróci czas przejazdu.
– To złożona inwestycja, która wymagała nie tylko położenia kilometrów torów, ale także przebudowy ulic, chodników i ścieżek rowerowych. Zaangażowało się w nią setki osób, którym dziękuję za ich ogromny wkład i zaangażowanie – powiedział Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.
Kolejne etapy trasy do Wilanowa są realizowane sukcesywnie. We wrześniu 2023 roku tramwaje wróciły na Puławską z nowymi rozjazdami przy Goworka. W maju 2024 roku kursy ruszyły przez ul. Goworka, Spacerową i Gagarina na Sielce. Najdłuższy odcinek, do Miasteczka Wilanów, jest gotowy. W połowie 2025 r. trasa zostanie przedłużona przez ul. Św. Bonifacego do Stegien, a główne prace na odcinku Belwederska–Sobieskiego–al. Rzeczypospolitej zakończą się w III/IV kwartale 2025 r.
– Transport publiczny to dla nas priorytet i wizytówka Warszawy. Często słyszę, że stolica wyróżnia się pod względem komunikacji miejskiej. To dla nas zobowiązanie, aby rozwijać ją dalej, w planach mamy już tramwaj na Zieloną Białołękę, kolejne linie metra, i tak będziemy działać – powiedziała Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady Warszawy.
W 2024 roku sieć tramwajowa w Warszawie powiększyła się o ponad 10 km nowych tras (Kasprzaka, Gagarina, Wilanów). Aktualnie trwa budowa odcinka na ul. Rakowieckiej oraz przy ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. do podziemnego przystanku przy Dworcu Zachodnim.
– Dziękuję za decyzję o budowie trasy tramwajowej do Wilanowa, mimo niepewnych czasów i ograniczonych funduszy. Już za kilka lat będziemy mogli podróżować tramwajem z Wilanowa do Dworca Zachodniego i tam przesiąść się na pociąg do innych miast – mówił Ludwik Rakowski, burmistrz Wilanowa.