Warszawskie Tramwaje zakończyły ocenę ofert złożonych w przetargu na projektowanie trasy tramwajowej wschodniej części Białołęki. Budowa tej długo oczekiwanej przez mieszkańców inwestycji ma rozpocząć się w 2028 roku.
- Tramwaj na Zieloną Białołękę – zrobiliśmy kolejny ważny krok. Tramwaje Warszawskie wybrały właśnie firmę, która zaprojektuje trasę – poinformował Rafał Trzaskowski. – Firma Voessing Polska sp. z o.o. zajmie się przygotowaniem projektu oraz uzyskaniem wszystkich niezbędnych pozwoleń i dokumentów administracyjnych, w tym pozwolenia na budowę. Na realizację tych prac wykonawca będzie miał czas do 2028 roku. Właśnie wtedy planujemy rozpoczęcie prac budowlanych tej kluczowej inwestycji dla mieszkańców dzielnicy – dodał prezydent Warszawy.
Podpisanie umowy na nową trasę tramwajową w stolicy nastąpi po zakończeniu procedur formalnych, w tym związanych z ewentualnymi odwołaniami od wyników przetargu. Wybrany wykonawca przygotuje pełną dokumentację projektową, co umożliwi zlecenie i wykonanie robót budowlanych. Uzyska również wszystkie wymagane prawem pozwolenia na realizację inwestycji.
Nowa trasa tramwajowa będzie miała około 6,5 km długości. Rozpocznie się na Targówku, przy skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej, a następnie będzie przebiegać ulicami: św. Wincentego i Głębocką. Kolejny odcinek trasy, o długości kilometra, będzie prowadzony estakadą nad trasą S8 i rondem Małej Brzozy. Ostatnia część trasy poprowadzi przez rezerwę terenową aż do Szkoły Podstawowej nr 112 przy ulicy Zaułek, gdzie zlokalizowana będzie pętla autobusowo-tramwajowa. Taki układ umożliwi połączenie Zielonej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza. Tramwaje będą kursować z częstotliwością nawet co 2-3 minuty. Czas przejazdu z pętli przy ul. Zaułek do stacji metra Kondratowicza wyniesie około 15 minut, a do Dworca Wileńskiego około 30 minut.
Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał około 42 miesięcy na realizację zamówienia. W pierwszej kolejności wykona analizę możliwości połączenia wschodniej części Białołęki ze stacją metra Kondratowicza, uwzględniając potencjał wspólnej trasy tramwajowo-autobusowej. Po wyborze jednego z trzech wariantów przystąpi do opracowania projektów budowlanych, obejmujących zarówno trasę tramwajową, jak i pozostałą infrastrukturę, w tym m.in. podstacje zasilania, budynki techniczne i socjalne. Wykonawca opracuje także dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji pozwalających na rozpoczęcie prac budowlanych, w tym raport oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Dzięki temu możliwe będzie przyspieszenie rozpoczęcia budowy trasy tramwajowej. Firma odpowiedzialna za realizację inwestycji, posiadając komplet uzgodnień z właścicielami podziemnych sieci i zarządcami dróg, będzie mogła wcześniej przystąpić do prac budowlanych.
W ciągu 42 miesięcy zostanie opracowana pełna dokumentacja projektowa oraz przeprowadzone wszystkie formalności administracyjne związane z wydaniem decyzji, zatwierdzeń, opinii i pozwoleń. Najwięcej czasu może zająć procedura ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.
Planowane rozpoczęcie robót budowlanych, po odebraniu dokumentacji projektowej i uzyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych, przewidziane jest na lata 2028-2030. Obecnie trwają prace nad zabezpieczeniem finansowania dla tego etapu inwestycji.