Będzie mieć długość 26 km, połączy Tarchomin z Wilanowem, a na jej trasie znajdą się 23 stacje. IV linia metra stanie się nowoczesnym elementem systemu transportowego miasta. Dziś stołeczna Rada Miasta przeznaczyła 56 mln zł na prace przedprojektowe dla linii M4.
- Nowoczesna i wygodna komunikacja miejska to dla nas absolutny priorytet. Tylko w trakcie tej kadencji oddaliśmy do użytku 11 stacji metra, a obecnie trwa budowa trzech kolejnych – na linii M2. Po zakończeniu prac podróżni będą mogli korzystać w Warszawie z 42 stacji, a długość metra w stolicy wynosić będzie prawie 44 km – mówi Rafał Trzaskowski. – Ale na tym nie poprzestajemy. W ubiegłym tygodniu podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie trzeciej linii metra, a dziś Rada Warszawy zdecydowała o przeznaczeniu pieniędzy na prace przedprojektowe IV linii metra. Tworzymy dobrze zaplanowaną siatkę połączeń komunikacyjnych. Tylko w taki sposób transport publiczny w Warszawie może funkcjonować jako system naczyń połączonych – dodaje prezydent stolicy.
Rada Warszawy wpisała dziś do Wieloletniej Prognozy Finansowej miasta środki na prace przedprojektowe IV linii metra w wysokości 56 mln zł.
Z północy na południe
Linia M4 połączy dzielnice: Białołęka, Bielany, Żoliborz, Śródmieście, Wola, Ochota, Mokotów, Włochy i Wilanów. We wstępnych założeniach – uwzględnionych masterplanie dla Warszawy do 2050 roku – linia M4 będzie mieć długość 26 km i 23 stacje, w tym 2 wspólne dla linii M4/M2 i M4/M3, 8 stacji z torami odstawczymi oraz 20 wentylatorni szlakowych.
Na jej trasie będzie kilka węzłów przesiadkowych do linii metra M1 (stacja Marymont), M2 (Rondo Daszyńskiego), M3 (Żwirki i Wigury) i M5 (Plac Narutowicza), a także do naziemnej komunikacji miejskiej oraz linii kolejowych; radomskiej, średnicowej i obwodowej nr 20.
Zapewnienie środków finansowych przez miejskich radnych umożliwi ogłoszenie jeszcze w tym miesiącu przetargu na prace przedprojektowe dla całej planowanej IV linii metra. To niezwykle ważny etap prac przygotowujących tę inwestycję do realizacji. Uzyskane analizy i dokumentacja pozwoli na precyzyjną lokalizację linii, stacji, wyjść oraz powiązań pomiędzy linią metra i komunikacją naziemną.
Połączy 9 dzielnic
Celem prac przedprojektowych jest m.in. potwierdzenie możliwości posadowienia stacji metra w danym miejscu. Wybrany w przyszłym przetargu wykonawca sprawdzi zarówno kwestie związane z warunkami geologicznymi, ewentualnymi kolizjami sieci, istniejącą lub planowaną zabudową.
Ważne są również kwestie związane z kolejnymi krokami realizacji, kolejnością etapowania budowy itp. Analizowane będą również kwestie technologii i późniejszej eksploatacji, np. prowadzenia ruchu pociągów.
Linia M4 będzie ważnym elementem systemu komunikacyjnego miasta – połączy 9 dzielnic, pokona bariery komunikacyjne przecinające miasto (linie kolejowe, arterie drogowe), stworzy dogodne węzły przesiadkowe do innych środków transportu miejskiego.
Prace przedprojektowe linii M4 powinny zakończyć się do 2028 r.