Przedstawiciel Delegatury Stołecznego Centrum Bezpieczeństwa w Dzielnicy Mokotów, wraz z funkcjonariuszką Policji z Wydziału Prewencji KRP – Warszawa II, uczestniczyli w spotkaniu z seniorami, które odbyło się w Domu Kultury „Dorożkarnia” przy ul. Siekierkowskiej 28. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Delegaturę Stołecznego Centrum Bezpieczeństwa w Dzielnicy Mokotów we współpracy z Radą Osiedla „Siekierki” oraz Radną Dzielnicy Mokotów.
Spotkanie miało miejsce 13 listopada i rozpoczęło się od powitania seniorów przez przedstawicieli Rady Osiedla „Siekierki” oraz Delegatury Stołecznego Centrum Bezpieczeństwa, a także funkcjonariuszkę Policji z KRP – Warszawa II. Głównym celem spotkania było zapoznanie uczestników z potencjalnymi zagrożeniami, które mogą spotkać osoby starsze na co dzień, oraz omówienie informatora pt. „Seniorze. Babciu. Dziadku... Nie daj się oszukać. Bądź bezpieczny!”. Informator ten szczegółowo przedstawia metody działania oszustów oraz najczęściej spotykane przestępstwa, których ofiarami padają osoby starsze. Zawiera również schematy działań przestępców, co pomaga seniorom w rozpoznaniu sytuacji wymagających czujności. Dodatkowo materiał zawiera porady dotyczące tego, jak unikać oszustw i kradzieży.
Podczas spotkania, seniorzy zostali szczegółowo poinformowani o popularnych metodach oszustów wyłudzających pieniądze, takich jak:
- metoda „na wnuczka”,
- metoda „na policjanta”,
- metoda „na pracownika banku”.
Omówiono także działania podejmowane przez Policję w celu ochrony seniorów przed tego typu przestępcami, a także porady, jak reagować, gdy otrzyma się podejrzany telefon:
- nigdy nie rozpoczynać rozmowy i natychmiast rozłączyć się,
- niezwłocznie zadzwonić do bliskiej osoby i powiadomić ją o sytuacji,
- zawsze kontaktować się tylko z numerami telefonów, które są Ci znane,
- natychmiast zgłosić sprawę na numer alarmowy 112.
Poruszono również kwestie związane z ochroną danych osobowych i wrażliwych, a także danych potrzebnych do logowania do bankowości internetowej.
Dodatkowo, omówiono zasady bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej oraz poruszanie się w ruchu drogowym. Seniorzy zapoznali się także z funkcjonalnościami portalu i aplikacji Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115, gdzie można zgłaszać problemy wymagające interwencji służb miejskich.
Po zakończeniu prezentacji seniorzy aktywnie uczestniczyli w dyskusji na temat prób oszustw i dzielili się swoimi doświadczeniami.
Na zakończenie spotkania, uczestnicy otrzymali kalendarze oraz informatory pt. „Seniorze. Babciu, Dziadku... Nie daj się oszukać. Bądź bezpieczny!”, dofinansowane z „Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022-2024”, a także opaski odblaskowe i ulotki informacyjne przygotowane przez Stołeczne Centrum Bezpieczeństwa Urzędu m.st. Warszawy.