Niedługo zostanie oddana nowa linia tramwajowa prowadząca do Miasteczka Wilanów. Z tej okazji Zarząd Transportu Miejskiego poinformował dziś o zmianach w siatce linii tramwajowych i autobusowych, które będą obsługiwać Śródmieście, Mokotów (dolną i górną część), Wilanów oraz Ursynów.
Tramwaj do Wilanowa to jedno z największych przedsięwzięć tego typu w Polsce. Trasa o długości 6,5 km połączy dynamicznie rozwijający się obszar Wilanowa oraz osiedla wzdłuż ulic Jana III Sobieskiego i Belwederskiej z liniami biegnącymi ulicami Puławską i Marszałkowską. Otwarcie tej linii znacząco poprawi komunikację na południu miasta. W związku z tym połączeniem, ZTM planuje zmiany w układzie tramwajów i autobusów obsługujących południowe dzielnice Warszawy.
Nowa linia tramwajowa przechodzi przez tereny o gęstej zabudowie mieszkaniowej i dociera do rozwijającej się części Warszawy. Z tego powodu część dotychczasowych linii autobusowych, których trasy pokrywają się z trasą tramwajową, zostanie zastąpiona bardziej efektywnymi i szybszymi połączeniami tramwajowymi.
ZTM zadba o dostęp do tramwajów dla mieszkańców osiedli nieleżących bezpośrednio przy nowej trasie, takich jak Bernardyńska, Zawady, Kępa Zawadowska i Zawodzie. Zmiany obejmą również Powiśle, Powsin, Ursynów, a nawet Wawer, gdzie autobusy linii 319 będą kursować przez cały dzień. Wszystkie te zmiany wynikają z nowego układu komunikacyjnego w rejonie Wilanowa.
Na trasie do Wilanowa będą kursować trzy linie tramwajowe – 14, 16 i 19. W godzinach szczytu będą jeździć co 2 minuty, poza szczytem co 3 minuty, a w weekendy co 4 minuty. Te linie zastąpią autobusy 501, 519 i 522, które dotychczas łączyły Śródmieście z Dolnym Mokotowem i Wilanowem. Dzięki temu w godzinach szczytu będzie dostępnych około 30 kursów tramwajowych (zamiast 16 autobusowych) i około 6 tys. miejsc w tramwajach (w porównaniu do dotychczasowych 2 tys. w autobusach). Wprowadzenie priorytetów na sygnalizacjach świetlnych sprawi, że podróż z Miasteczka Wilanów do Śródmieścia zajmie mniej niż 30 minut.
Wprowadzanie nowych tras będzie odbywać się stopniowo. Od razu po otwarciu linii na trasę wyruszą tramwaje linii 14 i 16, a linia 35 zostanie wycofana. W kolejnych etapach zakończone zostanie kursowanie autobusów linii 522 i 519 na skróconych trasach między Śródmieściem a Wilanowem. Większe zmiany zostaną wdrożone po kilkunastu dniach od uruchomienia tramwajów. W międzyczasie będą trwały prace budowlane na ulicach, co może wpływać na tymczasowe trasy niektórych autobusów. Linia 19 pojawi się na trasie po ukończeniu odcinka do pętli Stegny.
Nowa linia tramwajowa zaczyna się na skrzyżowaniu ulic Puławskiej i Goworka. Tramwaje zjeżdżają skarpą warszawską ulicami Goworka i Spacerową, a ten odcinek jest już oddany do użytku. Tramwaje linii 11 kursują tędy do ulicy Gagarina i dalej do przystanku Sielce przy Czerniakowskiej. To połączenie cieszy się dużą popularnością – codziennie korzysta z niego około 7 tys. pasażerów.
W kierunku Miasteczka Wilanów tramwaje będą jechały od skrzyżowania ulic Belwederskiej, Spacerowej i Gagarina, dalej ulicami Belwederską, Jana III Sobieskiego i aleją Rzeczypospolitej, aż do przystanku końcowego przy Miasteczku Wilanów (na rogu alei Rzeczypospolitej i ulicy Branickiego). Na trasie powstanie 12 nowych przystanków. Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu będzie krótszy niż przyspieszonym autobusem, głównie dzięki priorytetowi na sygnalizacjach świetlnych.
Wszystkie przystanki na nowej trasie będą wyposażone w wiaty, ławki, wygrodzenia i nowoczesny system informacji dla pasażerów. Przystanki będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Torowiska zostaną obsadzone specjalnym, odpornym na warunki atmosferyczne rozchodnikiem.
Zieleni nie zabraknie również na peronach – w ramach projektu zostanie posadzonych kilkaset drzew, w tym nowość – drzewa na szerokich peronach przystankowych.
Trwa także budowa odcinka tramwajowego na Stegny, wzdłuż ulicy Świętego Bonifacego. Odcinek ten połączy się z trasą do Wilanowa, a kursować nim będzie linia 19. Na skrzyżowaniu ulic Świętego Bonifacego i Jana III Sobieskiego tramwaje będą mogły skręcać zarówno w kierunku centrum, jak i Wilanowa. Ten odcinek, o długości około 800 metrów, zakończy się pętlą tramwajowo-autobusową przy Szkole Podstawowej im. Raoula Wallenberga, gdzie dotychczas znajdowała się pętla autobusowa Stegny.
Pętla będzie klasyczna – tramwaje będą zmieniały kierunek jazdy, objeżdżając ją dookoła. Na pętli powstaną dwa tory z peronami, w tym jeden wspólny dla tramwajów i autobusów, co zapewni wygodne przesiadki.
Przewidywany termin otwarcia odcinka tramwajowego wzdłuż ulicy Świętego Bonifacego do pętli Stegny to lato 2025 roku.