Na skrzyżowaniu ulic Gierdziejewskiego i Posag 7 Panien w Ursusie powstanie tymczasowe rondo. Zleciliśmy już związane z tym prace. W ten sposób poprawimy bezpieczeństwo w tym miejscu do czasu kompleksowej przebudowy układu drogowego. Przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej inwestycji w docelowym układzie ze zmianą geometrii i sygnalizacją jeszcze w styczniu ogłosił Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta.
Przygotowana dokumentacja na budowę tymczasowego ronda na skrzyżowaniu ulic Gierdziejewskiego i Posag 7 Panien w Ursusie została zatwierdzona, co pozwoliło ZDM na uruchomienie procesu zgłoszenia i zlecenia robót. W najbliższym czasie rozpoczniemy prace w terenie, gdzie jest planowana budowa tymczasowego układu, która do czasu kompleksowej przebudowy , kiedy to zostanie wybudowana sygnalizacja, znacząco poprawi bezpieczeństwo. W efekcie rozbudowy budynków mieszkalnych w Ursusie znacząco wzrósł ruch kołowy, co nie tylko powoduje większą liczbę samochodów i brak komfortu jazdy, ale także coraz częściej niebezpieczne sytuacje.
Wielokrotnie o poprawę bezpieczeństwa na wspomnianym skrzyżowaniu apelowali także mieszkańcy. Dlatego przed podjęciem decyzji i rozpoczęciem projektowania przeprowadziliśmy analizę, jakie rozwiązanie okaże się najlepsze pod kątem płynności ruchu, ale także poprawy BRD. W docelowym układzie ze zmianą geometrii jezdni, który zostanie przebudowany przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta będzie funkcjonowała sygnalizacja świetlna. To właśnie to rozwiązanie w organizacji ruchu według analiz i pomiarów będzie najbardziej optymalne, przy założeniu już docelowego układu i zmiany geometrii. Natomiast do czasu kompleksowej przebudowy, po uwzględnieniu opinii BZRD, podjęliśmy decyzję o budowie tymczasowego ronda.
Dlaczego tymczasowe rondo?
– W obecnej geometrii jezdni – sygnalizacja nie zda egzaminu, pomiary jednoznacznie pokazały, że wprowadzenie rozwiązań z sterowaniem sygnalizacją nie daje przy takiej geometrii zadawalających rezultatów. Na wlotach (szczególnie na kierunku wzdłuż ulicy Gierdziejowskiego) analiza wykazuje możliwość występowania kolejek pojazdów o długości od ok. 110 do 250 metrów
– Po drugie budowa tymczasowego ronda jest nie tylko szybsza i tańsza do wprowadzenia, ale też korzystniejsza dla płynności ruchu – w tym układzie drogowym
– Ustawianie całej instalacji na masztach tymczasowych (trójnogach) budzi wątpliwości co do bezpieczeństwa takiej instalacji.
– Biorąc pod uwagę aktualne uwarunkowania cenowe potencjalny koszt budowy sygnalizacji mógłby wynosić ok. 400 – 450 tys. złotych – to jest tyle samo co sygnalizacji docelowej w nowej geometrii
– Dodatkowo rozwiązanie z tymczasowym rondem nie generuje tak dużych kosztów traconych, w odniesieniu do docelowego zamiaru inwestycyjnego
Prace przy budowie tymczasowego ronda rozpoczną się za chwilę, sama realizacja ronda nie będzie czasochłonna, liczymy na jej szybkie wdrożenie przez Zakład Remontów i Konserwacji Dróg.
Natomiast Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta rozpisał już w styczniu przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej inwestycji w docelowym układzie ze zmianą geometrii i sygnalizacją.
To ta jednostka otrzymała do zrealizowania przebudowę tego układu drogowego. Przebudowa, co ważne zostanie sfinansowana ze środków deweloperów, w ramach art. 16. ustawy o drogach publicznych.