Na ul. Jana Pawła II w warszawskiej dzielnicy Wesoła planowane są kompleksowe zmiany poprawiające bezpieczeństwo pieszych. Modernizacja obejmie aż 16 przejść dla pieszych pomiędzy ulicami Jodłową a Dworkową. Wszystkie te miejsca wypadły słabo w przeprowadzonym audycie przejść bez sygnalizacji świetlnej. W planach są m.in. budowa azyli, nowe progi zwalniające, a także powstanie ronda. Te działania znacznie zwiększą komfort i bezpieczeństwo mieszkańców Starej Miłosny.
Kluczowa arteria osiedla zyska nowe standardy.
Ul. Jana Pawła II to główna droga zbiorcza dla południowej części osiedla Stara Miłosna, łącząca się na obu końcach z Traktem Brzeskim. Znajduje się przy niej wiele przejść dla pieszych, które – jak wykazały wyniki audytu z lat 2016–2020 – w dużej części wymagają pilnej poprawy. Dlatego planujemy gruntowną modernizację infrastruktury na całym odcinku.
Zakres prac – 16 lokalizacji do przebudowy.
Trwa postępowanie przetargowe na realizację projektu. Prace obejmą 16 przejść zlokalizowanych wzdłuż ul. Jana Pawła II – od ul. Jodłowej po ul. Dworkową. Przy okazji modernizacji przejść, przebudowana zostanie również nawierzchnia drogi między ul. Pogodną a Ułańską oraz między rondami Macierowe Bagno a Witkowskiego.
Na skrzyżowaniu z ul. Jodłową zmienimy układ jezdni i wprowadzimy azyle dla pieszych. Obie zebry – dotąd ocenione na poziomie 2 – zostaną przystosowane do wyższych standardów. Dodatkowo, dzięki zawężeniu jezdni, wyznaczymy nowe miejsca postojowe. Istniejąca zatoka zostanie usunięta i zastąpiona bardziej funkcjonalnym rozwiązaniem.
Rondo przy ul. Diamentowej i poprawa w czterech punktach.
Dużą zmianą będzie przebudowa skrzyżowania z ul. Diamentową – powstanie tam rondo. Znacznie poprawi to bezpieczeństwo na wszystkich czterech przejściach w tej okolicy. Te przez ul. Diamentową oceniono na 3, natomiast przejścia przez ul. Jana Pawła II – na zaledwie 1. W odpowiedzi dodane zostaną azyle, a sama ulica zostanie zawężona do jednego pasa. Dodatkowo zmodernizujemy jej geometrię na zachodnim wlocie.
Podobne działania przewidziano przy skrzyżowaniu z ul. Fabryczną. Dwa przejścia przez ul. Jana Pawła II, ocenione na 2, zyskają azyle i zmieniony układ jezdni. Parkowanie po północnej stronie drogi zostanie przeniesione z chodników na jezdnię, a dotychczasowe miejsca postojowe zostaną częściowo zdemontowane.
Progi i azyle – kolejne zmiany.
Na skrzyżowaniu z ul. Jutrzenki i ul. Marmurową pojawią się progi zwalniające – szczególnie od strony wschodniej. Przejście po zachodniej stronie skrzyżowania zostało ocenione na 2, po wschodniej – na 4. Dodatkowe środki bezpieczeństwa zwiększą komfort pieszych.
Kolejne progi pojawią się także na skrzyżowaniu z ul. Jeździecką. Przejście po stronie zachodniej zostanie wyposażone w azyl, a zachodni wlot ulicy będzie zawężony. Przejście po stronie wschodniej – ocenione na 3 – zyska progi przed wejściem na jezdnię.
Z kolei przejścia w rejonie ul. Zdrojowej 1 oraz Jana Pawła II 31 (oba ocenione na 3) zostaną wyposażone w progi zwalniające – odpowiednio od południa i północy. Takie same rozwiązania pojawią się także przy ul. Dworkowej – po północnej stronie skrzyżowania.
Systematyczna poprawa bezpieczeństwa w całej Warszawie.
Modernizacja przejść na ul. Jana Pawła II to kolejny krok w miejskim programie poprawy bezpieczeństwa pieszych. W ubiegłym roku podobne zmiany wprowadziliśmy na 90 przejściach, a mniejsze korekty przeprowadziliśmy w kilkudziesięciu kolejnych miejscach. Od 2016 roku przeprojektowaliśmy już ok. 670 przejść.
W odpowiedzi na ogłoszony przetarg wpłynęło osiem ofert – od niespełna 2,3 mln zł do nieco ponad 3,2 mln zł. Teraz analizujemy propozycje i wybierzemy najlepszą. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 4 miesiące na realizację wszystkich prac. Wkrótce do listy bezpiecznych przejść w Warszawie dopisane zostaną kolejne 16 lokalizacji.