Rozpoczęła się działalność największej i najbardziej zaawansowanej technologicznie zajezdni tramwajowej w Polsce. Nowoczesny kompleks w Annopolu na Białołęce, który docelowo pomieści 152 tramwaje, stanowi istotny krok w rozwoju warszawskiego systemu komunikacji szynowej. Inwestycja została zrealizowana dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej.
- Wróciłem wczoraj z Brukseli i chciałbym podkreślić dwie sprawy. Po pierwsze, kluczowa jest skuteczność w działaniu – od początku naszego zaangażowania dla Warszawy i Polski, umiejętnie pozyskujemy fundusze unijne. Zajezdnia, w której obecnie jesteśmy, to doskonały przykład tej skuteczności – prawie 80% kosztów jej budowy pokryto ze środków UE. Po drugie, to miejsce nie tylko nowoczesne, ale także przyjazne środowisku. To konkretne rozwiązania, które mają służyć mieszkańcom Warszawy – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy, podczas konferencji na Annopolu.
Zajezdnia Annopol zajmuje teren o powierzchni niemal 12 hektarów. Na jej obszarze powstało 16 km pojedynczego toru oraz 100 zwrotnic. W 14 budynkach kompleksu tramwaje są serwisowane, naprawiane, malowane i myte. Obiekt został obsadzony zielenią i częściowo zasilany energią odnawialną.
- Komunikacja i przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu są priorytetami naszej polityki w Warszawie. Łączymy dzielnice, zapewniając możliwie najlepszy transport publiczny. Takie inwestycje, jak ta zajezdnia, nie tylko poprawiają jakość komunikacji, ale także tworzą miejsca pracy – dodał prezydent Trzaskowski.
Projekt budowy zajezdni został dofinansowany z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 (FEnIKS), w ramach zadania obejmującego trasę tramwajową do Wilanowa, zakup taboru i infrastrukturę towarzyszącą. Całkowite dofinansowanie wynosi 900 mln zł.
- Zajezdnia Annopol to miejsce pracy dla naszego zespołu, dzięki któremu każdego dnia na warszawskie tory wyjeżdżają bezpieczne i sprawne tramwaje. To nowoczesny obiekt z ekologiczną myjnią i lakiernią, mogący pomieścić do 152 tramwajów o długości 33 metrów, co wydłuża ich żywotność – zaznaczyła Małgorzata Kaleta, członkini zarządu Tramwajów Warszawskich ds. prawno-finansowych.
Docelowo zatrudnienie w zajezdni znajdzie 430 osób, a obecnie pracuje tam 190 pracowników. Pierwsze 25 tramwajów wyjechało z Annopola 29 października, obsługując nowe linie, w tym trasę do Wilanowa. Obecnie w zajezdni przypisanych jest 38 brygad, obsługujących m.in. linie 1, 3, 4 i 25.
Zajezdnia działa stopniowo, a pełne uruchomienie planowane jest na I kwartał 2025 r. Jej lokalizacja przy ul. Warszawskich Tramwajarzy 5 symbolizuje historię stołecznej komunikacji szynowej. Cały system zarządzania jest zautomatyzowany – sterowanie zwrotnicami i semaforami odbywa się bez udziału motorniczych.
Ekologiczne rozwiązania obejmują pompy ciepła, panele słoneczne oraz zbiorniki na deszczówkę wykorzystywaną do mycia tramwajów i podlewania zieleni. Teren biologicznie czynny zajmuje ponad 24 tys. m2, co stanowi ok. 20% powierzchni obiektu. Zajezdnię wyróżniają także zielone torowiska i nasadzenia roślinności.
To pierwsza nowa zajezdnia tramwajowa w Warszawie od czasu otwarcia R-4 Żoliborz w 1963 roku. Renesans komunikacji tramwajowej w stolicy znajduje odzwierciedlenie w takich projektach jak Annopol – najnowszy punkt obsługi tramwajów, realizowany przez konsorcjum ZUE i Yörük Yapi Inşaat za 715,8 mln zł. Rok 2024 jest szczególny dla warszawskich tramwajów – oprócz uruchomienia zajezdni, otwarto trzy nowe trasy tramwajowe o łącznej długości ponad 10 km. Najdłuższa z nich, prowadząca do Wilanowa, ma 6,5 km i jest największą inwestycją tego typu od ponad pół wieku.