Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na modernizację fragmentu trasy tramwajowej biegnącej ulicą Marszałkowską w Śródmieściu. Projekt zakłada budowę nowoczesnego torowiska w otoczeniu zieleni, z dodatkowymi przejściami dla pieszych oraz przejazdami. Inwestycja jest elementem inicjatywy prezydenckiej, której celem jest przekształcenie okolic Śródmieścia w ramach programu Nowe Centrum Warszawy.
Modernizacji poddany zostanie kilometrowy odcinek torowiska, obejmujący także jego fundamenty. Realizacja została podzielona na dwie części: podstawowy zakres prac obejmuje obszar od ulicy Widok do południowej części skrzyżowania z ulicą Królewską (z wyłączeniem skrzyżowania ze Świętokrzyską, które zmodernizowano w trakcie budowy centralnego odcinka II linii metra). W ramach opcjonalnego zakresu przewidziano modernizację torów w rejonie skrzyżowania Marszałkowskiej z Królewską, zespołu przystankowego Królewska, gazociągu przy ulicy Królewskiej oraz dostosowanie układu drogowego na tym skrzyżowaniu.
Prace wpłyną na poprawę płynności ruchu tramwajowego – wyeliminowane zostaną ograniczenia prędkości, a przejazdy będą cichsze. Na odcinku między Królewską a Świętokrzyską powstanie zielone torowisko obsadzone rozchodnikiem, zaś na trasie w kierunku ronda Dmowskiego zastosowana zostanie przejezdna konstrukcja, umożliwiająca ruch karetek. Rozwiązanie to zostało zaproponowane przez Wojewódzką Stację Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans”.
Modernizacja, realizowana przez Tramwaje Warszawskie we współpracy z Zarządem Dróg Miejskich, to kolejny krok w przekształcaniu Marszałkowskiej w zieloną arterię miejską. Wzdłuż torowiska powstaną pasy zieleni, na których zostaną zasadzone rośliny. Następnie Zarząd Dróg Miejskich zajmie się zazielenianiem tych obszarów w ramach osobnego projektu. Krawężniki zostaną przesunięte, by dostosować je do nowej organizacji ruchu. Oprócz prac torowych, ZDM zrealizuje swoją część projektu, budując dwa nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe – w okolicach ulic Złotej i Sienkiewicza. Na wysokości Złotej powstanie zawrotka, a w rejonie Sienkiewicza – lewoskręt umożliwiający wjazd w obszar Złota-Zgoda.
Przetarg na realizację inwestycji rozstrzygnięty zostanie w styczniu. Główne prace, zaplanowane na lato 2025 roku, spowodują wstrzymanie ruchu tramwajowego między przystankami Metro Ratusz Arsenał i Centrum przez około 3,5 miesiąca. Na pozostałych fragmentach ulicy Marszałkowskiej oraz Andersa tramwaje dwukierunkowe będą mogły kursować dzięki zastosowaniu tymczasowych rozjazdów.
W trakcie zamknięcia odcinka Tramwaje Warszawskie przeprowadzą dodatkowe prace na sąsiednich fragmentach sieci. W ramach Warszawskiego Programu Torowego zostanie odnowione torowisko wraz z rozjazdami na placu Bankowym. Spółka planuje także remont torów między Królewską a Senatorską. Przy Ogrodzie Saskim powstanie infrastruktura przygotowawcza pod przyszłe przejście dla pieszych w stronę placu Żelaznej Bramy, co pozwoli uniknąć wstrzymywania ruchu tramwajowego w przyszłości, gdy ZDM przystąpi do realizacji tego projektu.