Pod hasłem „Bezpieczeństwo przede wszystkim” wprowadziliśmy szereg zmian na czterech przejściach dla pieszych na ul. Łukowskiej, obejmujących skrzyżowania z ulicami Komorską, Witolińską i Rodziewiczówny na Pradze Południe. Na dwóch przejściach zbudowano nowe azyle, natomiast przy dwóch kolejnych zamontowano progi zwalniające. Dzięki tym rozwiązaniom piesi mogą czuć się znacznie bezpieczniej.
Przeprowadziliśmy dwa projekty reorganizacji ruchu na ul. Łukowskiej, koncentrujące się na poprawie bezpieczeństwa pieszych. Modernizacja objęła cztery przejścia na skrzyżowaniach z ulicami Rodziewiczówny, Witolińską i Komorską. W audycie przeprowadzonym dla nieosygnalizowanych przejść trzy z czterech analizowanych miejsc oceniono jako szczególnie wymagające interwencji.
Przykładem jest przejście na skrzyżowaniu z ul. Komorską, po zachodniej stronie. Audyt ocenił je na „1” w pięciostopniowej skali, wskazując na prosty odcinek drogi i zbyt wysokie prędkości pojazdów. Rekomendowano uspokojenie ruchu i skrócenie przejścia poprzez budowę azylu – i właśnie takie rozwiązanie wprowadziliśmy.
Azyl na skrzyżowaniu z ul. Komorską nie tylko pozwala pieszym pokonywać jezdnię w dwóch etapach, ale również zmienił geometrię drogi. Jezdnia, która wcześniej poszerzała się do dwóch pasów przy samym skrzyżowaniu, teraz rozszerza się dopiero za przejściem. Dodatkowo wydłużono jedną z wysp azylu na wschodniej stronie skrzyżowania, a na północnej stronie zamontowano słupki, aby poprawić widoczność i uniemożliwić nieprawidłowe parkowanie. Słupki ustawiono również w północno-zachodnim rogu skrzyżowania Łukowskiej z Kawczą, a pomiędzy tymi skrzyżowaniami zmodyfikowano oznakowanie poziome, wprowadzając dłuższe linie ciągłe.
Drugie przejście, na którym powstał azyl, znajduje się przy skrzyżowaniu z ul. Rodziewiczówny. Zostało ono wcześniej ocenione na „2”. Problemy były podobne: szeroka, prosta droga i nadmierna prędkość samochodów. Przejście o długości 11 metrów wymagało interwencji. Dzięki azylowi jezdnia została zwężona, a dodatkowo zmniejszono promień zakrętu, który kierowcy pokonują, skręcając z ul. Rodziewiczówny w ul. Łukowską. Dzięki temu rozwiązaniu wzrosło bezpieczeństwo zarówno pieszych, jak i rowerzystów korzystających z pobliskiego przejazdu rowerowego.
Na skrzyżowaniu ul. Łukowskiej z Witolińską również wprowadzono zmiany. Wschodnia zebra, oceniona podczas audytu na „1”, została wyposażona w azyl już w 2018 roku, natomiast azyl po stronie zachodniej zmodernizowano w tym samym roku. Mimo to oba azyle mają jedynie pojedyncze wyspy po jednej stronie przejścia. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, zamontowaliśmy dodatkowe progi zwalniające. Rozwiązanie to wymusza na kierowcach zmniejszenie prędkości, co nie tylko poprawia bezpieczeństwo pieszych, ale także ułatwia wyjazd z podporządkowanej ul. Witolińskiej oraz jej przedłużenia na południe.
Wprowadzone zmiany znacząco poprawiły warunki korzystania z przejść, odpowiadając na potrzeby mieszkańców i audytorów ruchu drogowego.