Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na wykonanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Woronicza i Spartańskiej na Mokotowie, co wiąże się również z istotnymi zmianami w organizacji ruchu w tym miejscu. Po ukończeniu projektu przebudowy nadszedł czas na kolejny krok. Planowane prace mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi, szczególnie pieszych. Równocześnie trwają przygotowania do budowy nowych tras rowerowych wzdłuż ul. Woronicza.
Przetarg na budowę sygnalizacji świetlnej już wystartował, a oferty można składać do 2 grudnia. Po ich ocenie wybrany wykonawca będzie miał 150 dni na realizację zadania od momentu podpisania umowy.
Nowa sygnalizacja świetlna znacznie poprawi bezpieczeństwo ruchu w tym miejscu, z naciskiem na ochronę pieszych. Światła będą jednak tylko częścią większych zmian na skrzyżowaniu, które jest szczególnie skomplikowane z uwagi na sąsiedztwo wlotu ul. Spartańskiej oraz wjazdu do zajezdni autobusowej.
Przejście dla pieszych przy ul. Woronicza 29 zostanie przesunięte bliżej skrzyżowania i wyposażone w azyl. Zmniejszy się liczba pasów do jazdy prosto na skrzyżowaniu – na każdym kierunku pozostanie po jednym. Lewy pas w stronę ul. Wołoskiej będzie przeznaczony wyłącznie do skrętu w lewo, a w kierunku ul. Racjonalizacji – do zjazdu do zajezdni. Dopiero za skrzyżowaniem jezdnia ponownie rozszerzy się do dwóch pasów.
Zmiany obejmą również wlot ul. Spartańskiej, który zostanie zwężony. Przebudowie poddane zostaną chodniki oraz przystanek autobusowy „Zajezdnia Woronicza” 02. Powstaną dwa przejazdy rowerowe – jeden przez ul. Spartańską, łączący się z istniejącą trasą rowerową, a drugi przez ul. Woronicza po zachodniej stronie skrzyżowania.
Dodatkowo planowana jest budowa drogi dla rowerów wzdłuż ul. Woronicza. Trasa powstanie po północnej stronie ulicy, na odcinku od ul. Wołoskiej do ul. Etiudy Rewolucyjnej. Realizacja będzie możliwa dzięki zmniejszeniu szerokości jezdni, co również wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo.
Obecnie na skrzyżowaniu funkcjonują tymczasowe progi zwalniające, które skutecznie ograniczają prędkość, jednak stanowią jedynie rozwiązanie przejściowe. Dopiero po zakończeniu prac projektowych w październiku i listopadzie możliwe było ogłoszenie przetargu na realizację sygnalizacji świetlnej.
Przejścia przez ul. Woronicza na tym skrzyżowaniu uzyskały najniższą ocenę „0” w audycie nieosygnalizowanych przejść dla pieszych. Tak niskie oceny otrzymało również wiele innych przejść w stolicy, jednak każdego roku stopniowo poprawiamy ich bezpieczeństwo.
W ostatnich latach powstały nowe sygnalizacje świetlne w wielu miejscach, m.in. na ul. Maczka przy ul. Niedzielskiego „Żywiciela”, na ul. Rembielińskiej 8 oraz na skrzyżowaniu ul. Branickiego i Sarmackiej. Rozpoczęto również budowę rond, np. na skrzyżowaniach Augustówka i Zawodzie czy Krasińskiego i Przasnyskiej, a kolejne rondo planowane jest na Powązkowskiej i Obrońców Tobruku.
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego pozostaje jednym z priorytetów miasta. Audyt przejść dla pieszych, przeprowadzony w Warszawie, pozwala sukcesywnie wprowadzać zmiany wszędzie tam, gdzie są one niezbędne. Każde przejście wymagające modernizacji zostanie odpowiednio dostosowane.
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - usługi budowlane Mokotów.