W Ministerstwie Edukacji i Nauki odbyła się sesja pytań i odpowiedzi z Dariuszem Wieczorkiem, ministrem nauki, z okazji obchodów Międzynarodowego Dnia Studenta. Spotkanie skupiło się na zagadnieniach istotnych dla studentów, takich jak wdrożenie narzędzi sztucznej inteligencji, plany modyfikacji systemu wizowego dla studentów zagranicznych, problemy mieszkaniowe, wynagrodzenia dla przyszłych naukowców oraz współpraca środowiska akademickiego z sektorem prywatnym.
Priorytety Ministerstwa Edukacji i Nauki w zakresie wsparcia studentów.
Minister Wieczorek rozpoczął spotkanie od życzeń dla studentów, zaznaczając, że kwestie związane z edukacją wyższą i warunkami studiowania stanowią kluczowy punkt w strategii jego resortu.
- Międzynarodowy Dzień Studenta to nie tylko okazja do rozmowy o Waszych sprawach przez jeden dzień. Przypominamy o Was przez cały rok. Naszym celem jest stworzenie takich warunków, które pozwolą Wam czuć dumę z tego, że studiujecie w Polsce – zaznaczył minister.
Minister wskazał również na szereg działań podejmowanych przez ministerstwo na rzecz studentów. Wśród nich wymienił między innymi zwiększenie środków na remonty oraz budowę nowych akademików, zmiany w systemie wydawania świadectw studiów podyplomowych, wsparcie dla programów dotyczących zdrowia psychicznego, poprawę jakości kształcenia oraz podwyższenie progu stypendiów socjalnych.
- Projekt ustawy ma na celu uproszczenie przepisów dotyczących stypendiów rektora, aby rektorzy mieli większą swobodę w zarządzaniu środkami. Dzięki temu więcej studentów będzie mogło otrzymać wsparcie finansowe. Trwają także rozmowy z ministrem finansów, aby dostosować progi dochodowe, ponieważ każde poprawienie warunków dla studentów wiąże się z kosztami, które są pokrywane z budżetu państwa – mówił minister.
Minister wskazał także na projekt Ministerstwa Rozwoju i Technologii, który zakłada przeznaczenie 10% Funduszu Dopłat Banku Gospodarstwa Krajowego na budowę, remonty i modernizację domów studenckich. Projekt ten jest w trakcie procedowania.
Wyzwania stojące przed studentami w obliczu zmieniającego się świata.
Uczestnicy spotkania podkreślali znaczenie dostosowania systemu edukacji do wyzwań współczesnego świata. Poruszyli między innymi kwestie związane z rozwojem sztucznej inteligencji, zmianami demograficznymi oraz rosnącym międzynarodowym wymiarem edukacji, a także uznaniem dyplomów polskich uczelni za granicą.
- Rozwój sztucznej inteligencji to bez wątpienia ogromna szansa dla nauki, ale musimy podchodzić do tego z ostrożnością. Jeśli AI ma wspierać rozwój badań naukowych, może przynieść wiele korzyści. Należy jednak pamiętać o kwestiach związanych z plagiatem i etyką. Reguły korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji powinny być wypracowane na poziomie europejskim. Wiem, że takie inicjatywy są już podejmowane – powiedział minister Wieczorek.
Współpraca nauki z przemysłem i rozwój infrastruktury badawczej.
Podczas spotkania studenci poruszyli również zagadnienia związane z współpracą uczelni w zakresie badań naukowych, a także dostępem do nowoczesnej infrastruktury badawczej.
- Polska dysponuje wybitnymi naukowcami oraz nowoczesnym sprzętem badawczym, ale często nie potrafimy efektywnie wykorzystać tych zasobów. Chcę stworzyć system, który umożliwi naukowcom wymianę sprzętu i wspólne korzystanie z dostępnej infrastruktury. Zależy mi na tym, aby współpraca między uczelniami i instytucjami badawczymi była jak najbardziej owocna i efektywna – zapowiedział minister.
Dialog z przedstawicielami środowisk studenckich i aktywność w samorządach.
Na zakończenie spotkania minister Wieczorek zachęcił studentów do większego zaangażowania się w działalność samorządów studenckich i aktywność na rzecz zmian w systemie edukacji.
- Nie bójcie się mówić o swoich potrzebach i problemach. Wasz głos jest dla nas niezwykle ważny, a każda sugestia, którą otrzymujemy, pomaga nam tworzyć lepsze warunki studiowania. Życzę Wam powodzenia i dziękuję za tak liczny udział w dzisiejszym spotkaniu – podsumował minister.
Na początku tego roku, Dariusz Wieczorek zorganizował spotkanie w Sejmie z przewodniczącymi samorządów studenckich wszystkich polskich uczelni. Kolejnym etapem były wizyty w 16 ośrodkach akademickich, gdzie minister spotkał się z przedstawicielami studentów. Pomysły, sugestie i uwagi zebrane podczas tych spotkań stanowiły podstawę do pracy nad projektem nowelizacji ustawy "Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce".
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - szkoły wyższe Białołęka.