W okresie zimowym priorytetem służb sprzątających jest zapewnienie bezpieczeństwa pieszym, użytkownikom komunikacji miejskiej oraz kierowcom. Na ulice Warszawy w każdej chwili może wyruszyć nawet 400 pojazdów do odśnieżania i posypywania, a odśnieżaniem chodników oraz przystanków zajmuje się kilkuset pracowników wyposażonych w łopaty. Minionej nocy i wczesnym rankiem na warszawskich drogach działało 75 posypywarek.
W Warszawie za utrzymanie czystości na jezdniach i chodnikach przez cały rok odpowiadają różne jednostki. Zimą kluczową rolę odgrywa Zarząd Oczyszczania Miasta (ZOM), który już od połowy października rozpoczął sezon zimowy, trwający aż pół roku. Firmy działające na zlecenie ZOM dysponują odpowiednim sprzętem, materiałami oraz kadrą, aby w każdej chwili ruszyć do pracy, zarówno na drogach, jak i chodnikach.
- Zimowe prace mają szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa mieszkańców i sprawnego funkcjonowania stolicy – podkreśla Robert Szymański, dyrektor ZOM. – Przy opadach śniegu czy ryzyku gołoledzi kluczowe jest szybkie reagowanie, co pomaga zmniejszyć uciążliwości związane z trudnymi warunkami pogodowymi. Zajmujemy się drogami, którymi jeżdżą autobusy, oraz przystankami Warszawskiego Transportu Publicznego (WTP). To ogromna odpowiedzialność, zwłaszcza że 44% warszawiaków korzysta codziennie z transportu miejskiego, a co czwarty mieszkaniec przynajmniej raz w tygodniu – dodaje.
Sprzęt do odśnieżania i priorytety działań
Zarząd Oczyszczania Miasta odpowiada za zimowe utrzymanie 1500 km dróg, a w razie intensywnych opadów śniegu na ulice może wyruszyć ponad 300 pojazdów – posypywarek i pługów. Przy umiarkowanych opadach lub potrzebie zabezpieczenia jezdni przed śliskością używa się 170 posypywarek. Szczególne procedury obowiązują na mostach, wiaduktach i stromych ulicach – te miejsca są obsługiwane przez 42 specjalistyczne pojazdy. Minionej nocy służby działały m.in. na Bielanach, Żoliborzu, w Wawrze, Wesołej i Rembertowie, wykorzystując 75 posypywarek.
Drogi gminne, po których nie kursują autobusy, są odśnieżane na zlecenie dzielnic, które dysponują łącznie około 100 pojazdami odśnieżającymi.
Równie ważne co drogi są zimą tereny przeznaczone dla pieszych. Właściciele nieruchomości odpowiadają za odśnieżanie przylegających do nich chodników. Z kolei Zarząd Oczyszczania Miasta zajmuje się odśnieżaniem 4500 przystanków autobusowych i tramwajowych, dojść do stacji metra, przejść dla pieszych oraz części tras rowerowych – łącznie 4 mln m² powierzchni. Najpierw odśnieżane są miejsca o największym natężeniu ruchu, takie jak węzły przesiadkowe, schody czy kładki.
Przez całą dobę Centrum Dowodzenia ZOM śledzi prognozy pogody oraz dane ze stacji meteorologicznych rozmieszczonych w mieście. Stan nawierzchni jezdni i chodników jest także na bieżąco oceniany przez kontrolerów w terenie. Zebrane informacje pozwalają na podejmowanie odpowiednich decyzji dotyczących działań.
Kto za co odpowiada zimą?
- Drogi ekspresowe (np. mosty Południowy i Grota-Roweckiego) – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
- Drogi dla autobusów – Zarząd Oczyszczania Miasta.
- Drogi gminne bez autobusów – urzędy 18 dzielnic.
- Drogi osiedlowe i wewnętrzne – zarządcy terenu.
Chodniki i inne tereny piesze:
- Przy drogach ekspresowych (w tym kładki i schody) – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
- Przy nieruchomościach – właściciele, zarządcy lub administratorzy.
- Nieprzylegające do nieruchomości przy drogach krajowych, wojewódzkich i powiatowych – Zarząd Oczyszczania Miasta.
- Przy drogach gminnych – urzędy dzielnic.
- W Śródmieściu – Zarząd Terenów Publicznych.
- W Pradze-Północ – Zarząd Praskich Terenów Publicznych.
- W parkach – Zarząd Zieleni.
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - usługi porządkowe Bielany.