Zainicjowaliśmy budowę istotnej trasy rowerowej w Śródmieściu. W tej jesieni w okolicy pojawi się także więcej zieleni. Prace potrwają do przyszłego roku, ale pierwsze rezultaty będą widoczne już w najbliższych miesiącach. W międzyczasie trwają prace nad kolejnymi odcinkami, które umożliwią rowerzystom dotarcie aż na Żoliborz.
Prace budowlane na ul. Andersa stanowią naturalne przedłużenie dotychczasowych działań, które skupiają się głównie na systematycznym rozwijaniu drogi rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej w Śródmieściu. W zeszłym roku powstał kluczowy fragment tej trasy pomiędzy ul. Królewską a placem Bankowym, a także w obrębie samego placu. Rok wcześniej otwarto również trasę dla rowerzystów prowadzącą do ronda Dmowskiego, a nowa droga biegnie obok Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
Obecnie warszawska firma Wegarten, wybrana w przetargu, będzie odpowiedzialna za budowę wydzielonej drogi rowerowej od Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ul. Nowolipki. Ta trasa znacząco poprawi komfort podróży rowerem do i z centrum, ponieważ łączy kilka dzielnic – od Bielan, przez Żoliborz i Śródmieście, aż po Mokotów. Przetarg obejmuje również modernizację chodników, przebudowę wielu starych sygnalizacji świetlnych oraz nasadzenie nowej zieleni.
W ramach projektu przewidziano również wydłużenie pasów rowerowych równolegle do ul. Bonifraterskiej oraz połączenie między obiema częściami trasy, prowadzące ulicą Muranowską. Dodatkowo wykonawca zbuduje rowerową „odnogę” głównej trasy, która przebiegać będzie wzdłuż Ogrodu Krasińskich, od skrzyżowania z ul. Anielewicza do stacji metra na ul. Długiej. Finalnym elementem tego dużego projektu będzie zwiększenie przestrzeni zielonej na prostopadłej ul. Świętojerskiej poprzez redukcję niepotrzebnych powierzchni betonowych.
Pierwszymi działaniami będą rozbudowa ul. Świętojerskiej oraz krótki odcinek drogi rowerowej między Anielewicza a Długą. Te prace właśnie się rozpoczęły i potrwają przez całą jesień. Na ul. Świętojerskiej poprawi się jakość życia i wzrostu dla drzew rosnących po północnej stronie płotu Ogrodu Krasińskich. Misy dla drzew, obecnie obudowane kostką, zostaną powiększone i połączone ze sobą. Zostaną również posadzone pięć nowych drzew, a w okolicy pojawią się cztery ogrody deszczowe, które będą zbierać nadmiar wody opadowej i wprowadzać ją do ekosystemu.
Pierwszy krótki odcinek będzie gotowy jeszcze w tym roku. Po zimowej przerwie rozpoczną się prace nad główną trasą, która przebiegać będzie po zachodniej stronie ul. Andersa, na odcinku od Dawidowicza (rejon Dworca Gdańskiego) do Nowolipki, w tym z przejazdami rowerowymi na wszystkich skrzyżowaniach. Docelowo, w drugim etapie, który jest opracowywany osobno, powstanie brakujący odcinek od Nowolipki do placu Bankowego (w pobliżu kina Muranów).
Obecnie odcinek plac Bankowy – Marszałkowska – Waryńskiego to 4 kilometry spójnej wydzielonej trasy rowerowej w centrum. Pierwszy etap prac na ul. Andersa doda kolejne 1,5 kilometra, w tym drogę rowerową na wiadukcie nad ul. Słomińskiego, który obecnie jest odcięty od reszty sieci. Równolegle trwają prace nad projektem przedłużenia trasy na północ, w stronę Żoliborza, z infrastrukturą rowerową na ul. Mickiewicza oraz na placu Wilsona. Ostatecznie z placu Wilsona do placu Unii Lubelskiej ma powstać trasa rowerowa o długości 6,5 kilometra. W dłuższej perspektywie ważnym zadaniem jest także modernizacja najstarszych odcinków istniejącej drogi rowerowej na ul. Marszałkowskiej oraz budowa nowej infrastruktury po drugiej stronie tej ulicy.
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - usługi budowlane Śródmieście.