Warszawa oraz matropolia warszawska otrzymały z Unii Europejskiej wsparcie finansowe w wysokości około 58 milionów złotych na rozwój infrastruktury rowerowej. Część tych środków została już przeznaczona na budowę nowych oraz modernizację istniejących tras dla rowerzystów w stolicy.
Projekt miasta stołecznego Warszawy pod nazwą „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy – etap III” objął 24 fragmenty tras rowerowych i uzyskał dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027 w wysokości 58,3 miliona złotych. Z tej sumy blisko 50 milionów złotych przeznaczono na ścieżki rowerowe i chodniki w Warszawie, a pozostałe środki zostaną rozdysponowane na inwestycje w gminach sąsiadujących.
Na terenie Warszawy wybudowano lub zmodernizowano już około 7 kilometrów tras w ramach 20 odcinków. Powstały między innymi ścieżki rowerowe wzdłuż ulicy Marszałkowskiej – od Metra Centrum do Placu Bankowego. Zrealizowano także inwestycje w dzielnicy Ursynów, obejmujące ulice Wąwozową, Sępa Szarzyńskiego, Rosoła oraz Płaskowickiej.
W kolejnych etapach zaplanowano realizację ścieżek rowerowych w kluczowych lokalizacjach, takich jak: ulica Waszyngtona (od Ronda Waszyngtona do Ronda Wiatraczna), infrastruktura przy ulicy Andersa, Aleje Solidarności (od ulicy Okopowej do Alei Jana Pawła II), wschodnia strona Alei Jana Pawła II (od Ronda ONZ do Alei Solidarności), Aleje Jerozolimskie (od ulicy Śmigłowca do ulicy Popularnej) oraz trasa wzdłuż ulicy Strażackiej (od ulicy Cyrulików do ulicy Żołnierskiej).
Nowa infrastruktura została zaplanowana w strategicznych miejscach, takich jak główne węzły przesiadkowe, np. Metro Centrum – Dworzec Warszawa Śródmieście, Metro Młociny – Parking P+R Młociny oraz Metro Dworzec Gdański – PKP Warszawa Gdańska. Dodatkowo trasy rowerowe poprowadzono w pobliżu licznych przystanków autobusowych i tramwajowych, a także budynków użyteczności publicznej.
Zadbano również o infrastrukturę uzupełniającą, taką jak podpórki dla rowerzystów przy skrzyżowaniach i przejazdach oraz stojaki na rowery, które zwiększą komfort korzystania z nowej infrastruktury. Projekt uwzględnia także potrzeby pieszych – zaplanowano budowę lub modernizację 17 kilometrów chodników wzdłuż ścieżek rowerowych, zgodnie z wymogami dostępności. Wszystkie prace przeprowadzono z poszanowaniem zieleni miejskiej.
Nowe trasy rowerowe, łączące miejsca zamieszkania z obszarami pracy, mają zachęcić mieszkańców do korzystania z rowerów jako alternatywy dla innych środków transportu. Dodatkowo poprawi się bezpieczeństwo użytkowników dróg, dzięki eliminacji konieczności jazdy rowerzystów po chodnikach lub jezdniach.
Projekt wpisuje się w założenia Nowego Centrum Warszawy, które przewiduje dostosowanie infrastruktury do dynamicznie rosnącego ruchu rowerowego w tej części miasta.
Do realizacji projektu włączono również inwestycje wynikające z budżetu obywatelskiego, będące efektem głosowania mieszkańców. Obejmują one m.in. budowę tras rowerowych przy ulicach Rembielińskiej, Światowida oraz Grenadierów.
Całość inwestycji planuje się zakończyć do końca 2027 roku.
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - rowery Białołęka.