Prywatne alternatywne formy wychowania przedszkolnego, takie jak zespoły wychowania przedszkolnego i punkty przedszkolne, funkcjonują zgodnie z przepisami art. 181 oraz art. 177 i 180 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r., poz. 910 z późn. zm.) oraz art. 21 Ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 17 z późn. zm.).
Zamiast statutu, zgłoszenie do ewidencji powinno obejmować projekt dotyczący organizacji wychowania przedszkolnego, który będzie realizowany w danej formie. Zajęcia w prywatnych alternatywnych formach wychowania przedszkolnego są prowadzone przez nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane dla nauczycieli przedszkolnych. Kuratorium oświaty sprawuje nadzór pedagogiczny nad wszystkimi formami wychowania przedszkolnego, zarówno publicznymi, jak i niepublicznymi.
Prywatna forma wychowania przedszkolnego otrzymuje dotację z budżetu gminy na każdego ucznia, stanowiącą 40% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli. W przypadku uczniów niepełnosprawnych, dotacja nie może być niższa niż kwota przeznaczona na takiego ucznia w ramach subwencji oświatowej dla gmin, przy spełnieniu następujących warunków:
- Organ prowadzący alternatywną formę wychowania przedszkolnego przekaże dotującemu organowi informację o planowanej liczbie uczniów do 30 września roku bazowego,
- Dane dotyczące uczniów zostaną przekazane do systemu informacji oświatowej zgodnie ze stanem na dzień 30 września danego roku.
Punkty przedszkolne oraz zespoły wychowania przedszkolnego mogą być zakładane przez:
- gminy,
- osoby prawne, takie jak organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, fundacje, związki wyznaniowe,
- osoby fizyczne, które nie muszą mieć wykształcenia pedagogicznego, ale zobowiązane są zatrudnić nauczyciela z odpowiednimi kwalifikacjami do pracy w przedszkolu.
Tego rodzaju placówki mogą działać w różnych lokalizacjach, w tym w:
- budynkach szkół lub przedszkoli,
- budynkach po dawnych szkołach lub przedszkolach,
- świetlicach środowiskowych,
- strażnicach OSP,
- budynkach parafialnych,
- domach kultury,
- prywatnych domach lub mieszkaniach,
- wynajmowanych pomieszczeniach,
- innych odpowiednio przystosowanych lokalach.
Szczegółowe regulacje dotyczące organizacji publicznych oraz prywatnych alternatywnych form wychowania przedszkolnego zawarte są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów alternatywnych form wychowania przedszkolnego, warunków ich tworzenia oraz zasad funkcjonowania (Dz.U. z 2020 r., poz. 1520).
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - przedszkola Wawer.