Budowa nowej linii tramwajowej prowadzącej do Dworca Zachodniego na Ochocie wchodzi w kolejną fazę. Na początku lutego firma odpowiedzialna za realizację projektu ogrodzi część skrzyżowania ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 roku oraz Banacha. Rozpoczną się prace budowlane związane z modernizacją podziemnych instalacji. Kierowcy będą musieli dostosować się do nowych zasad ruchu, natomiast tramwaje na razie będą kursować bez zmian.
Nowa linia tramwajowa znacząco poprawi dostępność Dworca Zachodniego, który staje się kluczowym węzłem komunikacyjnym dla zachodnich dzielnic Warszawy. Tramwaj, który będzie dowoził pasażerów bezpośrednio w pobliże peronów, stanowi istotny element modernizacji i rozbudowy stacji kolejowej. Realizacja tej inwestycji, która na długie lata usprawni transport publiczny w tej części miasta, wiąże się jednak z kilkumiesięcznymi utrudnieniami.
Zmiany w organizacji ruchu.
Na początku lutego wykonawca projektu – konsorcjum firm ZUE i Fabe – zamknie jezdnię ulicy Grójeckiej w kierunku alei Krakowskiej, w rejonie skrzyżowania z ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Ruch w obu kierunkach będzie się odbywał po jezdni, która obecnie służy do jazdy w stronę centrum. Powstaną tymczasowe przejazdy przez torowisko: jeden za ulicą Baśniową (na wysokości budynku przy Grójeckiej 70) oraz drugi za przystankiem Hale Banacha (przy Grójeckiej 114). Dla bezpieczeństwa na tych przejazdach zostanie zamontowana sygnalizacja świetlna.
Kierowcy jadący w stronę centrum będą mieli do dyspozycji jeden pas ruchu, natomiast ci zmierzający w kierunku dzielnicy Włochy – dwa. Jadący od strony Okęcia nie będą mogli skręcić w lewo w ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 roku, a kierowcy poruszający się od centrum będą mogli jechać tylko prosto – bez możliwości skrętu w ulice Banacha czy Bitwy Warszawskiej 1920 roku. W związku z tym zmienią się trasy autobusów linii: 154, 167, 191, 208, 414 i 521.
Nie będzie możliwości wjazdu z ulicy Grójeckiej na Opaczewską, natomiast wyjazd z Opaczewskiej na Grójecką pozostanie otwarty.
Kolejne zmiany w ruchu.
Dodatkowo wydłużony zostanie odcinek ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku, na którym ruch odbywa się tylko jedną jezdnią – aż do skrzyżowania z Grójecką. Kierowcy będą poruszać się po jezdni, która zwykle służy do jazdy w kierunku ronda Zesłańców Syberyjskich. W stronę ronda będzie dostępny jeden pas, natomiast w kierunku Grójeckiej, przed skrzyżowaniem, powstaną dwa pasy: jeden do skrętu w lewo (w stronę centrum) oraz drugi do jazdy prosto (w ulicę Banacha) lub skrętu w prawo (w aleję Krakowską).
Kolejne etapy prac budowlanych.
Organizacja ruchu na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 roku i Banacha będzie ewoluować wraz z postępem prac. W kolejnych etapach zostaną zamknięte wloty ulic Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 roku, a także czasowo wstrzymany będzie ruch tramwajów do pętli Banacha oraz P+R Al. Krakowska. Przerwa w ruchu tramwajowym zostanie wykorzystana do remontu torowiska między placem Narutowicza a ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 roku.
Szczegóły dotyczące kolejnych etapów prac są obecnie ustalane i zostaną przedstawione w najbliższych tygodniach. Znaczne zmiany w organizacji ruchu na skrzyżowaniu utrzymają się co najmniej do końca roku.
Dlaczego te prace budowlane są konieczne?
Pod skrzyżowaniem ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 roku i Banacha znajdują się kluczowe instalacje podziemne, które wymagają przebudowy. Są to m.in. sieci ciepłownicze, wodociągowe, gazowe, energetyczne, teletechniczne oraz kanalizacyjne. Zgodnie z przepisami, instalacje te muszą być odpowiednio oddalone od infrastruktury naziemnej. Ponadto, wszystkie sieci będą zabezpieczone przed obciążeniem związanym z ruchem tramwajów.
Po zakończeniu prac podziemnych rozpocznie się budowa nowego układu torowego. Powstanie tzw. pełna gwiazda, która umożliwi ruch tramwajów we wszystkich kierunkach. Wymaga to również dostosowania sieci odwadniającej, sterowania ruchem oraz zasilania.
Przebudowa uwzględnia również zużycie istniejących instalacji, które często są już w złym stanie technicznym. Dzięki tym pracom zminimalizowane zostanie ryzyko przyszłych awarii, które mogłyby wymagać ponownego rozkopywania skrzyżowania.
Postępy w budowie.
Wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku trwa budowa wlotu tunelu prowadzącego do Dworca Zachodniego oraz przebudowa kolizji instalacji podziemnych z planowanym układem komunikacyjnym. Ściany tunelu biegnącego przez park Pięciu Sióstr są już gotowe w 50%. Równolegle trwa budowa konstrukcji tunelu pod wyłączonymi z ruchu jezdniami Alej Jerozolimskich.
W ramach innego kontraktu powstaje również pierwszy w Warszawie podziemny przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim. Za jego budowę odpowiada firma Budimex, która jest generalnym wykonawcą całej przebudowy stacji kolejowej. Konstrukcja przystanku jest już gotowa, a obecnie trwają prace nad budową klatek schodowych, szybów windowych, wentylacyjnych oraz pomieszczeń technicznych. Na poziomie -1 rozpoczęły się już prace wykończeniowe.
Korzyści dla mieszkańców.
Nowa trasa tramwajowa będzie miała długość około 1,6 km, w tym 500-metrowy tunel. Podziemny przystanek końcowy znajdzie się w bezpośrednim sąsiedztwie zejścia na Dworzec Zachodni i będzie połączony z przejściem podziemnym za pomocą schodów ruchomych oraz wind. Podróżni będą mogli stąd również dostać się do istniejącego dworca autobusowego.
Szacuje się, że z nowej trasy będzie korzystać ponad 1,2 mln pasażerów rocznie. Czas przejazdu tramwaju do ulicy Grójeckiej wyniesie 5 minut, do placu Narutowicza – 10 minut, a do stacji metra Politechnika – 15 minut.
Trasa do Dworca Zachodniego jest częścią większego projektu zwanego „tramwajem do Wilanowa”, który połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Inwestycja jest realizowana etapowo – niektóre odcinki są już gotowe, inne są w budowie, a kolejne w fazie projektowania. W zeszłym roku oddano do użytku dwa odcinki – w maju na Sielce oraz pod koniec października do Wilanowa. Z linii tramwajowych 14 i 16 do połowy stycznia skorzystało około 4,5 mln pasażerów, z czego blisko 2 mln na nowym odcinku.
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - usługi budowlane Ochota.