Warszawska flota pojazdów elektrycznych stale się powiększa – na stołecznych drogach pojawiło się kilkadziesiąt nowych autobusów, zarówno przegubowych, jak i krótszych, 12-metrowych. Wkrótce liczba elektrycznych autobusów w Warszawskim Transporcie Publicznym przekroczy 200 sztuk.
Dziś na trasę linii 128 wyjechał nowy, 18-metrowy autobus elektryczny marki Solaris Urbino, zakupiony przez Zarząd Transportu Miejskiego dzięki wsparciu środków unijnych i krajowych. Projekt został dofinansowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz programu „Zielony Transport Publiczny” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Warszawa skutecznie aplikowała o dofinansowanie, co pozwoliło na realizację zakupu. W pierwszych tygodniach nowy pojazd będzie kursował na liniach 128 i 175, a w niedziele i święta – na trasie linii 127.
Nowoczesne i ekologiczne pojazdy.
W ramach tego projektu zakupiono 12 nowych autobusów elektrycznych, które będą dostarczane do końca kwietnia w trzech turach – najpierw trzy pojazdy, a następnie dwie partie po cztery. Każdy z nich pomieści ponad 120 pasażerów, w tym 39 na miejscach siedzących. To długie, 18-metrowe pojazdy spełniające standardy obowiązujące w Warszawskim Transporcie Publicznym. Ładowanie odbywa się zarówno poprzez złącza wtyczkowe w zajezdniach, jak i za pomocą pantografów na specjalnych pętlach wyposażonych w ładowarki.
Nowe solarisy są całkowicie niskopodłogowe i wyposażone w szereg udogodnień, takich jak klimatyzacja, system informacji pasażerskiej, monitoring, system liczenia pasażerów przekazujący dane w czasie rzeczywistym oraz blokady alkoholowe dla kierowców. Pojazdy są także dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – mają specjalne przyciski w alfabecie Braille’a, umożliwiające wezwanie pomocy przy wsiadaniu, a także funkcję tzw. przyklęku, czyli lekkiego przechylenia autobusu w celu ułatwienia wejścia.
Nowoczesne systemy bezpieczeństwa.
Wśród nowości zastosowanych w tych pojazdach znalazł się radarowy system wykrywający martwe pole z prawej strony i przed autobusem. Pomaga on kierowcom przy ruszaniu oraz ostrzega o potencjalnych przeszkodach, takich jak piesi czy rowerzyści. System sygnalizuje zagrożenie dźwiękowo i wizualnie, a także monitoruje przestrzeganie ograniczeń prędkości.
Zmiany wprowadzono również we wnętrzu autobusów. Podłoga pokryta jest wykładziną przypominającą drewniany parkiet, a fotele dla osób z dzieckiem, kobiet w ciąży i pasażerów o ograniczonej mobilności mają żółte obicia. Siedzenia wykonano z materiału określanego jako ekoskóra – w dwóch kolorach: szarym (dominującym w niskopodłogowej części pojazdu) oraz czerwonym (na podestach).
Flota elektrycznych autobusów rośnie.
Nowe przegubowce to nie jedyne pojazdy, które w ostatnich tygodniach pojawiły się w barwach WTP. Miejskie Zakłady Autobusowe wprowadziły do eksploatacji 30 krótszych, 12-metrowych autobusów marek Solaris i Yutong. Obecnie w Warszawie kursuje już 192 autobusy elektryczne. Sieć ładowania składa się z niemal 30 ładowarek pantografowych dużej mocy oraz blisko 200 punktów ładowania wtyczkowego.
Koszty i finansowanie
Zakup 12 autobusów, a także przeszkolenie co najmniej 10 kierowców z uprawnieniami instruktora i 15 pracowników zaplecza technicznego kosztował ponad 50 mln zł. Miasto przeznaczyło na ten cel 9,5 mln zł ze swojego budżetu, a reszta środków pochodzi z dofinansowania i preferencyjnej pożyczki. Bezzwrotna dotacja wyniosła 17,28 mln zł i pokryła ponad 33% kosztów pojazdów, natomiast pożyczka opiewa na kwotę 24,4 mln zł.
Zakupione autobusy staną się własnością miasta i zostaną wydzierżawione Miejskim Zakładom Autobusowym, które będą odpowiadać za ich eksploatację i serwisowanie.
Projekt „Zakup 12 autobusów niskoemisyjnych dla m.st. Warszawy” został sfinansowany z krajowych środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 6.3 „Zielony Transport Publiczny”.
Podsumowanie finansowe projektu:
- Całkowity koszt: 51 276 240,00 zł
- Wkład m.st. Warszawy: 9 588 240,00 zł
- Dofinansowanie z NFOŚiGW (łącznie): 41 688 000,00 zł
- Dotacja: 17 280 000,00 zł
- Pożyczka: 24 408 000,00 zł
Beneficjent: Miasto Stołeczne Warszawa
Jednostka realizująca: Zarząd Transportu Miejskiego
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - usługi transportowe, przewozowe Ochota.