Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na stworzenie ścieżki rowerowej w rejonie al. „Solidarności” i ul. Leszno. Inwestycja zakłada wybudowanie ponad kilometra nowej drogi dla rowerzystów, która zintegruje już istniejące trasy biegnące wzdłuż al. Jana Pawła II oraz ul. Okopowej na Woli. Termin składania ofert upływa 7 marca.
Uzupełnienie brakujących połączeń.
W ramach projektu powstanie nowa asfaltowa droga dla rowerów, a dodatkowo odnowiona zostanie jezdnia serwisowa przy numerze 84, przez którą przebiegnie trasa rowerowa. Nowa ścieżka, o szerokości 2,5 m (z przejazdami o wymiarze 3,0 m), umożliwi utworzenie ciągłego korytarza rowerowego łączącego Bemowo z centralnymi częściami miasta. Trasa będzie przebiegać wzdłuż ul. Górczewskiej, ul. Leszno i al. „Solidarności” aż do al. Jana Pawła II, zapewniając jednocześnie bezpośredni dojazd na rowerze do Urzędu Dzielnicy Wola oraz pobliskiej stacji systemu Warszawskiego Roweru Publicznego – Veturilo.
Na skrzyżowaniu z ul. Żelazną zaprojektowane zostaną nowe przejazdy i łączniki, aby umożliwić obsługę ruchu we wszystkich kierunkach. Podniesione przejścia dla pieszych oraz podwyższony przejazd przy skwerze kard. Wyszyńskiego mają dodatkowo zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu.
Nie zapomniano też o rowerowych parkingach – w ramach inwestycji zostanie ustawionych 25 nowych stojaków.
Zmiany w infrastrukturze ulicznej.
Przebudowa dotknie także północnej jezdni al. „Solidarności” zmierzającej w kierunku Bemowa. Obecnie trójpasmowy układ ruchu zostanie zmodyfikowany do dwóch pasów, a parkowanie zostanie przesunięte z chodników na dotychczasowy trzeci pas ruchu. Na jednokierunkowym fragmencie ul. Leszno ruch samochodowy zostanie przeniesiony na wcześniej niewykorzystaną przestrzeń, a droga dla rowerzystów poprowadzona zgodnie z układem dotychczasowego pasa jezdni, co pozwoli zachować istniejącą zieleń, w tym cenne drzewa.
Dodatkowo przystanek tramwajowy i autobusowy na al. „Solidarności” zostanie przeniesiony z wschodniej na zachodnią stronę skrzyżowania z ul. Żelazną, co skróci dystans do przesiadki dla pasażerów komunikacji miejskiej.
Rozbudowa zieleni.
Projekt przewiduje także nasadzenia – posadzone zostanie 59 drzew (w tym 26 wiązów, 15 olsz, 12 wiśni oraz 6 kasztanowców), a na obszarze prawie 14 tys. m² pojawią się nowe krzewy i byliny. Wśród krzewów znajdą się m.in. nawroty czerwonobłękitne, trzmieliny, tawuły, irgi i róże odkrywkowe, natomiast byliny to między innymi astry, tawułki, jeżówki, szałwie i tulipany.
Termin realizacji i finansowanie.
Oferty na przetarg będą przyjmowane do 7 marca, a wyłoniony wykonawca będzie miał 8 miesięcy od momentu podpisania umowy na realizację prac. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy – etap III”, w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027”.
Co dalej?
W przyszłości planowane jest przedłużenie trasy rowerowej wzdłuż al. „Solidarności” aż do pl. Bankowego, wraz z modernizacją skrzyżowania z al. Jana Pawła II oraz ul. Andersa, co umożliwi powiązanie tego ciągu z trasą N-S, budowaną obecnie przy ul. Andersa. Równocześnie przygotowywane są projekty budowy drogi rowerowej po wschodniej stronie al. Jana Pawła II, prowadzącej od Ronda ONZ do al. Solidarności – inwestycja ta również otrzymała dofinansowanie unijne.
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - rowery Wola.