Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego obchodzony jest corocznie 10 października. Z tej okazji Warszawa przypomina mieszkańcom o dostępnych miejskich programach wsparcia, szczególnie dla dzieci i młodzieży. Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego został ustanowiony w 1992 roku przez Światową Federację Zdrowia Psychicznego.
Celem obchodów jest przede wszystkim promocja zdrowia psychicznego oraz zwiększanie społecznej świadomości i edukacja na temat rodzajów i symptomów zaburzeń psychicznych oraz sposobów ich przezwyciężania.
Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia, zdrowie psychiczne nie odnosi się jedynie do braku chorób, ale obejmuje również potencjał psychiczny człowieka, który umożliwia zaspokajanie własnych potrzeb, osiąganie sukcesów oraz czerpanie radości z życia. Wspiera również nawiązywanie i utrzymywanie pozytywnych relacji z innymi oraz aktywne uczestnictwo w życiu społecznym. Dobre zdrowie psychiczne jest kluczowe dla naszego ogólnego dobrostanu.
Eksperci alarmują, że kryzysy i zaburzenia psychiczne w nadchodzących latach mogą stać się jednym z głównych wyzwań zdrowotnych na świecie, a już teraz coraz więcej młodych ludzi się z nimi boryka. Tylko w tym roku specjaliści w miejskich poradniach i szpitalach udzielili ponad 45 tysięcy porad dzieciom i młodzieży. Dlatego jednym z kluczowych obszarów, na których koncentruje się Warszawa, jest pomoc dla młodych osób przeżywających kryzys psychiczny – podkreśla Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – W tym celu stworzyliśmy największy w Polsce system wsparcia dla dzieci, młodzieży oraz ich rodziców i opiekunów. Obejmuje on sieć poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz opiekę w poradniach zdrowia psychicznego i miejskich szpitalach. W tym roku wprowadziliśmy także nowe programy dla warszawskich uczniów. Potrzeby są ogromne, dlatego dążymy do dotarcia do jak najszerszej grupy młodych ludzi potrzebujących pomocy – dodaje.
Miejska oferta wsparcia dla dzieci i nastolatków w kryzysie psychicznym jest systematycznie rozwijana. W każdej miejskiej szkole zapewniony jest dostęp do psychologów i/lub pedagogów, a miasto kontynuuje programy wsparcia psychicznego dla uczniów oraz ich bliskich i nauczycieli.
W Warszawie funkcjonuje sieć 28 miejskich poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym 4 specjalistyczne.
W ramach opieki psychiatrycznej dla dzieci i młodzieży w Polsce wprowadzono system oparty na trzech poziomach referencyjnych. Pierwszy poziom to ośrodki środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej, gdzie świadczenia udzielane są w trybie ambulatoryjnym przez psychologów, psychoterapeutów oraz terapeutów środowiskowych. Oferują one porady psychologiczne, diagnostykę oraz sesje psychoterapeutyczne (indywidualne, rodzinne, grupowe). Te ośrodki są przeznaczone dla osób, które nie wymagają diagnozy psychiatrycznej ani leczenia farmakologicznego. W Warszawie działa 32 takie ośrodki, w tym 9 w miejskich placówkach zdrowotnych.
Drugi poziom opieki psychiatrycznej to centra zdrowia psychicznego, gdzie młodzi pacjenci mają dostęp do szerszego wachlarza świadczeń niż w ośrodkach opieki psychologicznej. Ośrodki te oferują konsultacje psychiatryczne oraz usługi oddziałów dziennych. W Warszawie działa 9 takich ośrodków, z czego 2 są częścią miejskich jednostek leczniczych.
Najwyższy poziom specjalistycznej pomocy w zakresie zdrowia psychicznego (III poziom referencyjny) zapewniają wysokospecjalistyczne placówki, do których wymagane jest skierowanie.
Z myślą o zdrowiu psychicznym młodych ludzi, Warszawa uruchomiła w tym roku dodatkowe programy wsparcia, szkolenia dla nauczycieli oraz spotkania dla rodziców i opiekunów, mające na celu wzmacnianie umiejętności wychowawczych.
- Wspólnie z ekspertami z miejskich placówek zdrowotnych przygotowaliśmy ofertę blisko tysiąca godzin spotkań, szkoleń i warsztatów. Tematyka dotyczy profilaktyki i zapobiegania nawrotom kryzysów zdrowia psychicznego. Najważniejsze jest to, że udział w tych programach jest całkowicie bezpłatny – podkreśla Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta Warszawy odpowiedzialna za obszar zdrowia.
W ramach programu „Wawa TUS-y” w miejskich poradniach organizowane są zajęcia psychoedukacyjne treningu umiejętności społecznych, skierowane do dzieci i młodzieży doświadczającej trudności emocjonalnych i psychologicznych. TUS, czyli trening umiejętności społecznych, to metoda pomagająca młodym ludziom radzić sobie w trudnych sytuacjach i jest rekomendowana również dla dzieci i młodzieży z autyzmem oraz ADHD.
W projekcie „Wawa TUS-y” prowadzone są zajęcia grupowe dla uczniów szkół podstawowych z Warszawy w miejskich poradniach zdrowia psychicznego:
- ul. Kochowskiego 4
- ul. Szlenkierów 10
- plac Czerwca 1976 nr 1
- ul. Szczęśliwicka 36
- ul. Styrska 44
- ul. Błękitna 36.
Program otrzymał 100 tys. zł dofinansowania z budżetu samorządu województwa mazowieckiego, a łączny koszt projektu przekracza 150 tys. zł.
Dla uczniów warszawskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych organizowane są także warsztaty mające na celu wzmacnianie odporności psychicznej oraz radzenie sobie ze stresem. W ramach działań profilaktycznych dotyczących zdrowia psychicznego młodzieży, przygotowano również warsztaty dla rodziców, m.in. na temat zaburzeń lękowych, nastroju, autyzmu i ADHD. Opracowano także pakiet zajęć warsztatowych dla nauczycieli i osób pracujących z dziećmi i młodzieżą.
Aby wspierać młodych ludzi, którzy doświadczyli kryzysu psychicznego, organizowane są m.in. warsztaty socjoterapeutyczne oraz zajęcia dotyczące kryzysów psychicznych oraz trening kontroli złości.
W ramach projektu przewidziano także warsztaty dla rodziców i opiekunów dzieci zmagających się z kryzysami psychicznymi, które mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub diagnozę (m.in. autyzm, ADHD). Realizowany jest również program dotyczący zapobiegania nawrotom kryzysów psychicznych wśród dzieci i młodzieży.
Co istotne, programy te zostały przygotowane we współpracy ze specjalistami z Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży, działającego przy Szpitalu Wolskim. Eksperci podkreślają, jak ważne jest budowanie wsparcia na różnych poziomach, w tym tworzenie bezpiecznych i przyjaznych relacji w szkołach oraz rozwijanie bliskich więzi z rodziną, a także przekazywanie najnowszej wiedzy pedagogicznej nauczycielom.
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - lekarze, przychodnie Rembertów.