Pierwsze nowoczesne automaty parkingowe zostały już uruchomione na obszarze Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na Saskiej Kępie i Kamionku na Pradze Południe, która zaczęła działać w poniedziałek 4 listopada. Te urządzenia będą teraz stopniowo montowane w całej warszawskiej strefie płatnego parkowania.
Do przetargu na dostawę, instalację i serwis nowych parkomatów na najbliższą dekadę zgłosiła się tylko jedna firma – City Parking Group, proponując ofertę o wartości 250 715 623,20 zł. Na ulicach Warszawy planowane jest ustawienie 1910 parkomatów, a w ramach zapisów w umowie Zarząd Dróg Miejskich może zdecydować o wynajęciu dodatkowych 800 urządzeń.
Pierwsze nowoczesne parkomaty działają już na ulicach Saskiej Kępy i Kamionka, gdzie od dziś funkcjonuje nowa strefa parkowania. Montaż nowych urządzeń obejmie całą strefę płatnego parkowania w Warszawie, a kolejne parkomaty pojawią się również w innych rejonach miasta.
Utworzenie Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na Saskiej Kępie i Kamionku ma na celu poprawę porządku parkowania i ułatwienie mieszkańcom korzystania z miejsc postojowych. Łączna powierzchnia nowej strefy wynosi niemal 6 km². Na Saskiej Kępie wyznaczono około 2,2 tys. miejsc parkingowych na 64 ulicach, z czego około 620 miejsc przeznaczono wyłącznie dla mieszkańców z identyfikatorami B-35 i B-39. Na terenie tej strefy stanęło 95 parkomatów oraz ustawiono ponad 1800 znaków drogowych i wymalowano około 5 tys. m² oznaczeń poziomych.
Na Kamionku w strefę SPPN włączono 30 ulic, na których Zarząd Dróg Miejskich wyznaczył około 2 tys. miejsc parkingowych. Podobnie jak na Saskiej Kępie, około 130 miejsc będzie dostępnych wyłącznie dla mieszkańców posiadających odpowiednie identyfikatory. Na Kamionku działa już 60 parkomatów.
Przed uruchomieniem nowej strefy abonament mieszkańca uzyskało około 2 tys. osób. Zarząd Dróg Miejskich zachęca do składania wniosków o abonament, co można zrobić przez internet na stronie abonamentzdomu.zdm.waw.pl lub osobiście w Punktach Obsługi Pasażera ZTM. Wszelkie informacje o abonamentach i potrzebnych dokumentach dostępne są na stronie ZDM.
Nowe parkomaty różnią się od dotychczasowych modeli, które były znane warszawskim kierowcom. Mają nowy, bardziej przejrzysty i łatwy w obsłudze interfejs, który krok po kroku prowadzi użytkownika przez proces płatności. System informuje o dniach wolnych od opłat oraz o obowiązującym cenniku parkowania. Parkomaty posiadają ekrany dotykowe, a obsługa dostępna jest w językach polskim, angielskim i niemieckim.
Na ekranie startowym użytkownik może wpisać numer rejestracyjny pojazdu, a dla wygody wystarczy zeskanować kod QR, co umożliwia uniknięcie pomyłki przy ręcznym wpisywaniu numeru.
Po zatwierdzeniu numeru rejestracyjnego pojazdu system przechodzi do opcji płatności. W większości parkomatów dostępna jest płatność kartą lub blikiem, a w niektórych również gotówką.
Przy płatności kartą lub blikiem użytkownik może wybrać czas parkowania lub kwotę, którą chce uiścić. Czas parkowania można zwiększyć lub zmniejszyć o godzinę, pół godziny lub 10 minut, a kwotę – o 50 groszy, złotówkę lub 5 złotych. W przypadku płatności monetami wrzucenie odpowiedniej liczby monet automatycznie nalicza opłacony czas parkowania. W parkomatach nie można płacić banknotami.
Przy płatności blikiem wymagane jest wpisanie kodu z aplikacji bankowej i jego zatwierdzenie.
Po dokonaniu płatności parkomat drukuje bilet. Jeśli z jakiegoś powodu drukowanie jest niemożliwe, nie jest konieczne jego odbieranie.
Na nowych biletach znajduje się kod QR, który umożliwia kierowcom przedłużenie opłaty za postój poprzez zeskanowanie kodu. Można to zrobić również za pomocą aplikacji mobilnej.
Statystyki wskazują, że większość kierowców rezygnuje z płatności gotówką. W 2023 roku 14% płatności dokonano monetami, a 39% kartą. W tym roku największą popularnością cieszy się płatność przez aplikację mobilną – z tej formy korzysta większość kierowców, 35% płaci kartą, a tylko 12% używa gotówki.
W 1110 warszawskich parkomatach dostępne są wyłącznie opcje płatności kartą lub blikiem, a w pozostałych 810 można również używać monet. Parkomaty te są bardziej skomplikowane, co sprawia, że są podatne na awarie i generują większe koszty, dlatego będą montowane w miejscach, gdzie najczęściej korzystano z monet.
Przypominamy, że możliwa jest również płatność przez aplikacje mobilne takie jak MobiParking, moBILET czy Flowbird.
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - parkingi Praga Południe.