Wczoraj odbyła się 5. Warszawska Debata o Prawach Uczniowskich, organizowana z myślą o uczniach warszawskich szkół zawodowych. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele stołecznego środowiska edukacyjnego i eksperci, a inicjatorem był Warszawski Rzecznik Praw Uczniowskich.
Kolejna odsłona „Szkolnej WYprawy” miała na celu wzmocnienie samorządności uczniowskiej w szkołach zawodowych.
Warszawa posiada 47 techników i 31 szkół branżowych I stopnia, gdzie kształci się ponad 28 tysięcy uczniów. Placówki te przygotowują młodzież do pracy w 79 zawodach, takich jak usługi, ekonomia, multimedia, motoryzacja oraz nowoczesne technologie.
– Skupiamy się na odpowiednim przygotowaniu młodzieży do wejścia na rynek pracy i stale rozszerzamy ofertę edukacyjną dla młodych warszawiaków. W październiku otworzyliśmy Centrum Doradztwa Zawodowego przy ul. Złotej 60, które jest nowym punktem wsparcia na edukacyjnej mapie miasta. Dużą wagę przykładamy do współpracy szkół zawodowych z przedsiębiorstwami i przyszłymi pracodawcami, w tym także miejskimi spółkami. Chcemy rozwijać zainteresowania młodzieży i wzmacniać ich samodzielność w szkołach. Cieszy nas, że w wielu technikach i szkołach branżowych działają szkolni rzecznicy praw uczniowskich i liczymy, że będzie ich więcej. Mam nadzieję, że dzisiejsze spotkanie przyczyni się do lepszej współpracy między samorządami uczniowskimi a nauczycielami – powiedziała Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.
Radna Beata Michalec, przewodnicząca Komisji Edukacji Rady Warszawy, podkreśliła, że w szkołach demokratycznych nie powinno zabraknąć rzecznika praw uczniów, pełniącego rolę głosu młodych ludzi w społeczności szkolnej.
– Każdego dnia w szkołach pojawiają się problemy, w których rzecznik może pomóc, dbając o przestrzeganie praw uczniów. Potrzebę utworzenia takich stanowisk zgłasza także Młodzieżowa Rada Warszawy, widząc w tej roli uczniów wspieranych przez nauczycieli.
Uczestnicy debaty, w tym przedstawiciele Fundacji Civis Polonus, dzielili się doświadczeniami z działalności w samorządzie uczniowskim. Eksperci fundacji zwrócili uwagę na znaczenie samorządności uczniowskiej w rozwijaniu kompetencji społecznych. W spotkaniu głos zabrali również członkowie Młodzieżowej Rady Warszawy, a współorganizatorem Szkolnej Wyprawy było Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Warszawski Rzecznik Praw Uczniowskich, powołany przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego w 2022 roku, jest reprezentowany przez Damiana Jaworka. Funkcję rzecznika powołano na wniosek ponad 70% uczniów, którzy wzięli udział w badaniu Młodzieżowej Rady.
Rzecznik działa na rzecz praw i dobrostanu uczniów warszawskich szkół, przeciwdziała dyskryminacji oraz informuje uczniów i ich rodziców o ich prawach. Wspiera również w rozwiązywaniu trudnych sytuacji szkolnych, współpracując z nauczycielami, dyrekcją, szkolnymi rzecznikami oraz radami rodziców.
– Prawa ucznia to prawa człowieka w szkole, dlatego cieszę się, że świadomość na ten temat rośnie – podkreślił Damian Jaworek. – Obejmuje to prawo do nauki, do przerw, ale też do wyrażania własnych opinii. Uczniowie mają również obowiązki, takie jak punktualność czy szacunek dla innych – dodał rzecznik.
W bieżącym roku szkolnym rzecznik spotkał się z ponad 3 tysiącami uczniów i zorganizował ponad 20 wizyt w szkołach. W zeszłym roku szkolnym rzecznik otrzymał 129 zgłoszeń z prośbą o pomoc – podobna liczba napłynęła ze szkół podstawowych, jak i ponadpodstawowych. Najwięcej zgłoszeń (ponad 30%) dotyczyło kwestii oceniania, którego zasady są określone w wewnątrzszkolnym systemie oceniania, przygotowanym przez radę pedagogiczną. Dokument ten ustala liczbę sprawdzianów w tygodniu oraz reguluje zasady poprawy ocen.
– Uczniowie są oceniani za osiągnięcia edukacyjne i zachowanie, a za spóźnienie mogą otrzymać uwagę lub niższą ocenę z zachowania, ale nie z przedmiotu – wyjaśnia Damian Jaworek.
Kolejne zgłoszenia do rzecznika dotyczyły dyskryminacji (18%), a także przypadków przemocy rówieśniczej lub niesprawiedliwego traktowania przez nauczycieli.
Rzecznik prowadzi także projekty edukacyjne, takie jak Warszawskie Debaty o Prawach Uczniowskich oraz pilotażowy program Warszawska Akademia Praw Uczniowskich. Współpracuje z Młodzieżową Radą Warszawy, młodzieżowymi radami dzielnic, rzecznikami z innych miast oraz organizacjami społecznymi, angażując się w wydarzenia młodzieżowe. W jego zespole pracują eksperci z różnych dziedzin, których wsparcie zależy od zgłaszanej sprawy.
Warszawski Rzecznik Praw Uczniowskich zaprasza uczniów i rodziców na swoje dyżury, które odbywają się co czwartek w godz. 16–18 w Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych przy ul. Starej 4.
To jeden z artykułów powiązanych z branżą - szkoły średnie Ochota.