Wizytówka firmy: PUBLICZNE PRZEDSZKOLE INTEGRACYJNE nr 247
Przedszkole Integracyjne nr 247 ma swoje początki w założonym w 1987 roku przedszkolu rodzicielskim. Z inicjatywy jednej z mam, psycholożki Moniki Rościszewskiej-Woźniak, grupa dziesięciorga rodziców zajmowała się na zmianę dwunastką swoich dzieci. Od poniedziałku do piątku dzieci pod opieką dwójki rodziców spędzały wspólnie dzień na zabawie, nauce, wspólnych zakupach i przygotowywaniu posiłków. Zarówno matki jak i ojcowie byli zaangażowani w proces wychowawczy i opiekuńczy. W każdy wtorek rodzice spotykali się na zebraniach – dyskutowali o dzieciach, planowali, rozwiązywali problemy, uczyli się siebie nawzajem.
Kiedy okazało się, że muszą poszukać nowej siedziby, Monika Rościszewska-Woźniak poszła do Urzędu Miasta Warszawy z prośbą o pomoc. I wtedy dostali propozycję założenia państwowego, trzy-oddziałowego przedszkola, już nie dla 12, a dla 30 dzieci. Rozpoczął się szybki nabór – zarówno dzieci, jak i nauczycieli. Wszyscy wspólnie przygotowywali sale dla dzieci, malowali ściany, dostosowywali meble. A ponieważ działo się to wszystko w roku 1990, tuż po zjednoczeniu Niemiec, otrzymaliśmy nawet meble i materace od armii amerykańskiej, która likwidowała swoje bazy w Niemczech. 1.12.1990 r.
Przedszkole Integracyjne nr 247 rozpoczęło działanie przy ul. Wyspiańskiego 6/8. Ponieważ lokal był ciasny, niedostosowany do pracy z dziećmi, zabiegaliśmy o wybudowanie nowego budynku przedszkola. Po 10 latach udało się i w 2002 roku Przedszkole Integracyjne nr 247 dostało nową siedzibę – rozległy, nowoczesny budynek wybudowany na skarpie przy parku Kaskada.
Projekt budynku to efekt dialogu nauczycieli i rodziców z architektami. Wynikał z potrzeb przez nim zgłaszanych. Został przygotowany dla 4 grup dzieci. Zaplanowano sale z wyjściem do małych ogródków oraz dużą, wspólną dla wszystkich grup jadalnię, w której można było także organizować uroczystości i inne spotkania dzieci, rodziców i nauczycieli.
Teraz mamy pięć grup integracyjnych, mieszanych wiekowo. Tradycją przedszkola pozostała troska o to, aby było to miejsce dobre i przyjazne dla dzieci, a bliska współpraca z rodzicami pozostała dla nas bardzo ważna. Koncepcja pracy przedszkola opiera się na autorskim programie Moniki Rościszewskiej-Woźniak. W naszym przedszkolu jest pięć grup różnowiekowych. Wszystkie mają charakter integracyjny. Każda grupa liczy 20 dzieci, z których pięcioro posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
W grupie pracuje dwóch nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz osoba na stanowisku pomoc nauczyciela. Dodatkowo zatrudniony jest na 4 godziny dziennie pedagog wspierający ze względu na potrzeby dzieci z niepełnosprawnością. W przedszkolu pracują specjaliści: psycholog, logopeda, fizjoterapeuta, terapeuta SI, muzykoterapeuta oraz terapeuta pedagogiczny. Dzieci o potrzebie kształcenia specjalnego objęte są indywidualną opieką specjalistów.
Staramy się, aby dodatkowe zajęcia grupowe, takie jak muzyka, gimnastyka, angielski, były prowadzone w sposób pozwalający na pełen udział dzieci z niepełnosprawnością. Prowadzimy także, w miarę potrzeb i możliwości, zajęcia terapeutyczne w małych grupkach (np. TUS-y, zajęcia edukacyjne „kolorowa zerówka”).
Pozostajemy w ścisłym kontakcie z rodzicami dzieci. Podczas zebrań grupowych staramy się tworzyć atmosferę dialogu. Z rodzicami dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego rozmawiamy indywidualnie, omawiając potrzeby i sukcesy rozwojowe ich dzieci. Chcemy uważnie słuchać rodziców, bo wiemy, że to Oni są najbliższymi osobami dla dziecka.
Integracja w naszym przedszkolu oznacza:
- Wspólne przebywanie dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych, nabywanie kompetencji społecznych w ramach życia grupowego, wzajemną inspirację, akceptację i pomoc, budowanie relacji i więzi, tolerancję i otwartość.
- Stwarzanie przyjaznych i bezpiecznych warunków do najpełniejszego rozwijania potencjału każdego dziecka, podążanie za potrzebami dzieci, kształtowanie umiejętności określania swoich potrzeb oraz zauważania potrzeb drugiego człowieka.
- Tworzenie wspierającego, pełnego tolerancji środowiska, które aktywizuje rodziców i dzieci do wzajemnej pomocy, bycia razem oraz budowania więzi między dziećmi i rodzinami.
Nasze cele w pracy pedagogicznej:
- wspieranie rozwoju;
- samodzielność;
- odpowiedzialność;
- wrażliwość na innych;
- kontakt z innymi;
- zachowania społeczne;
- wrażliwość na świat;
- samoświadomość;
- umiejętność krytyki;
- przygotowywanie do szkoły i zdobywanie wiedzy;
- kreatywność;
- współpraca z rodzicami.
Wspieranie rozwoju:
- organizujemy takie otoczenie, aby dzieci mogły realizować swoje cele;
- tworzymy klimat do realizacji własnych potrzeb przez dzieci;
- pomagamy dzieciom w takich sytuacjach, kiedy nie potrafią sobie same poradzić.
Samodzielność:
- nie wyręczamy, zachęcamy do samodzielnego działania, podejmowania samodzielnych decyzji;
- wspieramy w samodzielnym pokonywaniu trudności.
Odpowiedzialność:
- dajemy dziecku możliwość spotkania się z konsekwencjami swoich decyzji i działań.
Wrażliwość na innych:
- pokazujemy co dzieje się z innymi ludźmi, gdy są krzywdzeni;
- mówimy o swoich uczuciach i zachęcamy dzieci, aby robiły to samo;
- uczymy dzieci rozpoznawać uczucia, potrzeby swoje i innych osób;
- słuchamy dzieci i rozmawiamy z nimi.
Kontakt z innymi i umiejętność komunikowania się:
- uczymy dzieci jasnego formułowania komunikatów i sami staramy się takie dawać;
- pokazujemy różne sposoby rozwiązywania problemów;
- gdy przychodzą ze skargami proponujemy żeby porozmawiały o tym najpierw ze sobą.
Wrażliwość na świat:
- dostarczamy dzieciom wielu różnych bodźców (muzycznych, plastycznych, rozwijających zmysły), stymulując w ten sposób ich rozwój;
- kiedy dzieci się czymś zachwycają, towarzyszymy im i dajemy tyle czasu, ile potrzebują.
Zachowania społeczne:
- uczymy akceptowania potrzeb innych np. pokazując te potrzeby i proponując różne rozwiązania;
- ustalamy wspólnie reguły i dbamy o ich przestrzeganie;
- stwarzamy dzieciom sytuacje do przyjmowania i odgrywania różnych ról społecznych;
- namawiamy dzieci, by pomagały innym ludziom;
- zwracamy się do nich, aby pomagały też nam.
Samoświadomość:
- nazywamy uczucia dzieci i swoje;
- zachęcamy dzieci do wyrażania tego, co czują;
- dużo rozmawiamy z dziećmi na temat ich własnego ciała;
- pomagamy dzieciom w odkrywaniu ich własnych możliwości;
- rozmawiamy z dziećmi o ich prawach;
- dajemy dzieciom możliwość tworzenia własnych praw.
Umiejętność krytyki:
- uczymy wyrabiania i wyrażania własnych poglądów;
- uczymy mówić „nie”;
- pozwalamy na wybór zadania zgodnie z własnymi upodobaniami.
Zdobywanie wiedzy:
- organizujemy różnorodne zajęcia;
- realizujemy zajęcia przewidziane programem;
- czytamy książki;
- organizujemy wyjścia do kina, na lekcje muzealne itp.;
- organizujemy różnorodne zabawy.
Kreatywność:
- dostarczamy różnorodnych materiałów;
- stosujemy nowoczesne metody pracy;
- dajemy wolność w realizacji własnych pomysłów;
- dostarczamy zabawki i materiały rozbudzające pomysłowość i twórczość dzieci;
- tworzymy okazje do fantazjowania.