Przedszkole nr 18 na Bródnie mieszczące się w przy ul. S. Bolivara 6 w Warszawie istnieje od 1974 roku. W czerwcu 2014 roku obchodziło Jubileusz 40-lecia swojego istnienia. Przedszkole kilkakrotnie zmieniało swoją nazwę, np. Przedszkole 298, Przedszkole 37 i obecnie Przedszkole 18. Na początku swojej działalności przedszkole przeznaczone było dla 4 grup dzieci. W latach 70 grupy były bardzo liczne – nawet do 40 dzieci. A w całym przedszkolu było ok. 200 dzieci.
Ze względu na duże potrzeby społeczne został otwarty dodatkowy 5 oddział, a od 2008 roku 6 oddział. W latach 1974-2014 przedszkole ukończyło 1834 absolwentów. Początkowo przedszkole było otoczone jedynie ogrodzeniem. Dzisiaj są tutaj piękne drzewa, które zacieniają tereny zabaw dzieci. Od 1984 do 1996 roku (12 lat) przedszkole było placówką ćwiczeń, w której słuchacze Studium Nauczycielskiego z ul. Żuromińskiej mogli zdobywać wiedzę i praktyczne umiejętności, przygotowujące do przyszłej pracy w przedszkolu.
W czasie swojej 40 letniej działalności przedszkole podejmowało wiele działań we współpracy z rodzicami i najbliższym środowiskiem (współpracując z placówkami oświatowymi, bibliotekami, fundacjami, instytucjami). Dzieci z naszego przedszkola uczestniczą w konkursach dzielnicowych i ogólnopolskich, a także w akcjach charytatywnych. W przedszkolu pracują wykwalifikowani nauczyciele, którzy systematycznie podnoszą swoje kwalifikacje uczestnicząc w różnych szkoleniach. W miarę dostępnych środków w przedszkolu prowadzone są remonty i adaptacje różnych pomieszczeń. Stale wzbogacana jest baza dydaktyczna, zmienia się wyposażenie sal dla dzieci w nowe meble i zabawki. Modernizowany jest ogród przedszkolny.
Dyrektorem Przedszkola nr 18 w latach 1974-2006 była Pani Krystyna Majewska. Dyrektorem Przedszkola nr 18 w latach 2006-2016 była Pani Bogusława Węclewska. Od 1 września 2016 roku dyrektorem Przedszkola nr 18 jest Pani Eliza Polak.
Zajęcia dodatkowe:
- Zajęcia z języka angielskiego
Ramowy rozkład dnia w przedszkolu nr 18 (dzieci - 3 i 4 - latki):
- 7.00 - 8.00 - Schodzenie się dzieci w grupach połączonych, zabawy indywidualne, pozostawienie dzieciom możliwości wyboru i inicjatywy. Zabawy konstrukcyjne, tematyczne
- i badawcze. Aktywność w kąciku książki. Inspirowanie do spontanicznej działalności zabawowej.
- 8.00 - 8.15 - Krąg zmysłów – zabawy wspierające rozwój zmysłów oraz procesów poznawczych, motoryka sensoryczna.
- 8.15 - 8.30 - Ćwiczenia poranne - zabawy ruchowe integrujące całą grupę inscenizowane muzyką lub literaturą.
- 8.30 – 9.00 - Śniadanie, w tym czynności higieniczne, praca dyżurnych.
- 9.00 – 9.40 - Zajęcia dydaktyczne wg przyjętego programu wychowania przedszkolnego.
- 9.40 - 10.20 - Zabawy swobodne w sali wynikające z zainteresowań dzieci.
- 10:20 - 10:30 - Owoc lub warzywo - w tym czynności higieniczne, praca dyżurnych.
- 10.30 - 12.00 - Spacer, obserwacje przyrodnicze, zabawy na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym.
- 12.00 –12.30 - Obiad, czynności samoobsługowe w szatni, zabiegi higieniczne w łazience, przygotowanie do obiadu, praca dyżurnych.
- 12.3 - 14.15 - Czytanie dzieciom - wypoczynek przy muzyce lub utworze literackim. Kształtowanie zachowań prozdrowotnych - zapewnienie dzieciom różnych form relaksu. Zabawy
- o nieznacznej aktywności umożliwiające odpoczynek po posiłku. Realizacja pomysłów dzieci. Powtarzanie wprowadzonego materiału, praca wyrównawcza, zabawy integrujące grupę, prace porządkowe. Zabawy na sprzęcie terenowym
- w ogrodzie przedszkolnym, obserwacje przyrodnicze. Spacery poza terenem przedszkola.
- 14.15 - 14.30 - Czynności higieniczne, przygotowanie do podwieczorku, praca dyżurnych.
- 14.30 - 15.00 - Podwieczorek, przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłku, ćwiczenie umiejętności posługiwania się sztućcami, praca dyżurnych.
- 15.00 - 16.00 - Organizowanie różnorodnych zabaw w ogrodzie przedszkolnym.
- 16.00 - 17.00 - Zabawy dowolne. Praca indywidualna oraz dydaktyczno – wyrównawcza w sali. Praca z dzieckiem zdolnym. Organizowanie warunków do twórczej aktywności poprzez udział w zajęciach wg zainteresowań dzieci. Rozchodzenie się dzieci.
Ramowy rozkład dnia w przedszkolu nr 18 (dzieci - 5 i 6 - latki):
- 7.00 - 8.00 - Schodzenie się dzieci w grupach połączonych, zabawy indywidualne, pozostawienie dzieciom możliwości wyboru i inicjatywy, zabawy konstrukcyjne, tematyczne
- i badawcze. Aktywność w kąciku książki. Inspirowanie do spontanicznej działalności zabawowej.
- 8.00 - 8.15 - Krąg zmysłów – zabawy wspierające rozwój zmysłów oraz procesów poznawczych, motoryka sensoryczna.
- 8.15 - 8.30 - Ćwiczenia poranne – zabawy ruchowe integrujące całą grupę, inscenizowane muzyką lub literaturą.
- 8.30 - 9.00 - Śniadanie, w tym czynności higieniczne, praca dyżurnych.
- 9.00 - 10.00 - Zajęcia dydaktyczne wg przyjętego programu wychowania przedszkolnego
- 10.00 - 10.30 - Zabawy swobodne w sali wynikające z zainteresowań dzieci – wyrównywanie szans edukacyjnych.
- 10:30 - 10:40 - Owoc lub warzywo - w tym czynności higieniczne, praca dyżurnych.
- 10.40 - 12.00 - Spacer, obserwacje przyrodnicze, zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym.
- 12.00 - 12.30 - Obiad, czynności samoobsługowe w szatni, zabiegi higieniczne w łazience, przygotowanie do obiadu, praca dyżurnych.
- 12:30 - 13:00 - Bajkoterapia, rozwijanie zainteresowań, działania na rzecz zrównoważonego rozwoju dziecka.
- 13.00 - 14.15 - Spacer poza terenem przedszkola, obserwacje przyrodnicze, aktywność na świeżym powietrzu, zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym.
- 14.15 - 14.30 - Czynności higieniczne, przygotowanie do podwieczorku, praca dyżurnych.
- 14.30 - 15.00 - Podwieczorek, przestrzeganie zasad dobrego wychowania podczas spożywania posiłku, ćwiczenie umiejętności posługiwania się sztućcami, praca dyżurnych.
- 15:00 - 15:45 - Zabawy dydaktyczne utrwalające treści, wyrównywanie szans edukacyjnych.
- 15.45 - 16.30 - Organizowanie różnorodnych zabaw w ogrodzie przedszkolnym.
- 16.30 - 17.00 - Zabawy dowolne. Praca indywidualna oraz dydaktyczno – wyrównawcza w sali, praca z dzieckiem zdolnym. Organizowanie warunków do twórczej aktywności poprzez udział w zajęciach wg zainteresowań dzieci. Rozchodzenie się dzieci.